"Unga tror de är odödliga"

Det handlade om trafiksäkerhet på gamla P18-området i lördags. Med lekfulla grepp fick besökarna lära sig mer om hur viktigt det är att man inte kör för fort.
Andrea Dahlström vet att leken lätt kan bli allvar. Med nytt körkort och en rejäl berusning var hon för 20 år sedan nära att köra ihjäl både sig själv och sin pojkvän.

Gotland2007-09-17 06:00
Hur känns det att volta med en bil eller en lastbil? På trafiksäkerhetsevenemanget "Kul på hjul" i Visby i lördags kunde man få prova på att snurra runt och bli hängande upp och ned i bältet hos NTF. Viktor Brobäck och Gervasio Cabrera provade, men Viktors mamma Andrea Dahlström stod bredvid och tittade på.
- Jag har gjort det där i verkliga livet. 1987 körde jag av vägen i Stånga och voltade tre varv. Det var så idiotiskt, jag körde berusad.
Andrea var 18 år och hennes körkort var bara ett halvår gammalt. Varken hon eller hennes pojkvän, som satt på passagerarplatsen, hade bälten. De slungades ur bilen och Andrea fick gå på kryckor under en lång tid.
I efterhand tycker Andrea att hon hade tur. Olyckan hade kunnat sluta med en katastrof, men både Andrea och hennes pojkvän överlevde och i efterdyningarna av olyckan fick hon chansen att ompröva sitt liv. Hon slutade dricka och blev mamma till Viktor.
- Jag är så lycklig över att jag jag inte har kört ihjäl någon och jag är glad att jag inte hade några barn då när olyckan inträffade. Det hade inte kunnat gå att försvara det här för ett barn.

Tror de är odödliga
Andrea Dahlström tycker att det är bra med dagar som "Kul på hjul". Trafiksäkerhetsfrågor måste lyftas fram. Hennes son Viktor håller just nu på att ta körkort och han har nu på ett ofarligare sätt fått lära sig hur det känns att volta.
- Det är bra med sådant här för ungdomar, som tror att de är odödliga. De har en övertro på sig själva och tror att de klarar allt!
Under det senaste året har kommunen, NTF och polisen genomfört en gemensam kampanj där man förklarat vikten av att hålla hastigheten. Många har sett skyltarna på Österväg och vattentornet i Visby som visar hur lång bromssträckan blir i olika hastigheter. Kampanjen har också varit ute på olika marknader och många har förvånats över att det tar så lång tid att få stopp på en bil:
- Stoppsträckan är alltid längre än många förare tror, säger Peter Daun från kommunens tekniska förvaltning.
- Det här ger bättre förståelse för den 30-gräns som gäller utanför alla skolor, säger kommunens trafikingenjör Lennart Klintbom.
Om inte bromsskyltarna talade ett tillräckligt tydligt språk så blev budskapet än tydligare med den "bilkrock" som arrangerades inför åskådarna. En bil hissades 20 meter upp i luften och släpptes rakt ner i backen. Det fallet motsvarar en krock i 50 kilometers hastighet. 50 är inte någon särskilt hög fart, men fullt tillräcklig för att halva bilen skulle bli skrot.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om