Ung företagsamhet med nya affärsidéer
Unga nybildade företag intog Borgen på tisdagen. Mässan presenterade affärsidéer med kreativ bredd som gav hopp om det framtida Gotland. Samtliga är gymnasister som valt att starta och driva firma som tillval i skolan.- Man känner sig vuxen, säger Jennifer Jerpheden, vd UF Delight.
Laddade unga företagare mötte publik när Ung Företagsamhet (UF) i går bjöd på den årliga regionala mässan.
Högsta växeln i marknadsföring var definitivt i, när de cirka 100 ungdomarna tävlade i att få ögonkontakt med presumtiva kunder och därmed karismatiskt sälja sin produkt: Hallå där, har du hört talas om....! Glada ögon och charmerande leenden. Det är klart det fungerar.
Egna affärsidéer
Genom UF kan ungdomar driva egna företag. Företagen bygger på ungdomarnas egna affärsidéer.
Under ett läsår startar, driver och avvecklar de företaget. Stöd och hjälp får UF-ungdomarna av gymnasielärare och mentorer från näringslivet.Temat för årets UF-mässa är att våga vara egen. Deltagarna tävlar i är följande kategorier: bästa vara, bästa tjänst, bästa affärsplan, bästa mässmonter, bästa logotyp, bästa webbsida, bästa säljare och bästa UF-företag.
Den 14-15 maj tävlar de regionala vinnarna i fem av kategorierna vid den nationella mässan i Älvsjö. Segrarna där går vidare till en Europafinal.
Företagen bjöd på godis i sina montrar.
En del hade tryckt upp informationsblad och andra använde powerpointpresentationer.
Många idéer är innovativa och vågade.
Kaffebönor prydde Coffeeteas monter. Kaffe i tepåsar, kan det vara något?
- Vi har inte sett det ute på den svenska marknaden i alla fall, berättar Beatrize Olsson vd och Jannica Lindahl ekonomiansvarig för UF Coffeetea. Bolaget har inlett ett samarbete med ett kafferosteri.
Nyttiga kostvanor
Nyttiga kostvanor och livsstil har inspirerat. Till en kopp kaffe vill man ha en liten chokladbit, gärna en nyttig. Det fanns exklusiv " Chocolate of nature" som skapats i skolans konditori.
- Vi har choklad med chili och kaffefyllning. Vår tillverkning sker i skolans konditoriavdelning, berättar Jenny Ryderholm och Adam Larsson vid " Chocolate of nature". "Schyssta Bönor" har producerat en vegetarisk kokbok och bjöd på chokladdoppade nyttiga nötter.
Miljövänlig solcellsdriven cykellampa, har "UF Lysande" som prototyp men inte färdig produkt.
- Vi har fått hjälp av teknikgymnasister med att göra ett antal prototyper och letar efter samarbetspartners som vill tillverka lampan, berättar Ellinor Lerman vd och Sofia Enekvist.
- Lampan tar man med sig efter cykelturen och laddar i solljuset.
Några firmor sysslar med turism. Arrangerad skidresa till Norge vecka 9 gav vinst till bland andra UF Trips Andreas Grönström och Jonas Lind.
UF Kroggy har gjort en guide om Gotlands alla krogar. UF Gotlandsbad visar vägen till sköna stränder. Gotländskt hantverk fanns representerat. UF Delight lanserar en lampa som är designad av Adam Jakobsson. De har sålt åtta lampor och har beställning på lika många till.
- Träet är importerat från USA. Den kostar 500 kronor och skulle säkert säljas för det tredubbla ute på marknaden, tror Jennifer Jerpheden.
Den tokigaste affärsidén står dock Powerface UF för. De har gjort en bok med porträttfotografier på sju kända gotlänningar när de lyfter en skivstång. Bland annat grimaserar Tommy Wahlgren och Annelie Rosvall på bilderna.
- Boken är ännu så länge en dummy men om den ska tillverkas kommer den att kosta typ 40-50 kronor.
Målgruppen är gotlänningar, säger Raul Ilin. Mässan var professionellt genomförd och det skulle inte förvåna om flera av affärsidéerna kommer att dyka upp som färdiga och säljbara produkter på den "riktiga" marknaden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!