Tystnaden en del av Östersjöprofil
- Ska Östersjöländerna lyckas i sin marknadsföring som turistregion krävs en tydlig och enhetlig bild. Det rådet ger José Filipe Torres, som bland annat hjälpt turistråden i Spanien och Portugal att hitta rätt profil. Natur, kultur och tystnad skulle kunna utgöra grunden för en Östersjöprofil.
Foto: Fotograf saknas!
Övergivna miljöer kan var en tillgång, om man ser dem med nya ögon. Hur gotländska industrimiljöer - bland annat Furillen - fått nytt liv har tidigare belysts av professor Göran Brulin. Nu lyftes omvandlingen upp i ett Östersjöperspektiv, och det verkar som om eremitkojorna kan bli en passande pusselbit i ett större sammanhang.Bland deltagarna i onsdagens paneldiskussion om turism fanns José Filipe Torres, vd för Bloom Consulting och rådgivare till bland annat turistråden i Portugal och Spanien. Han har även hjälpt IKEA att bygga upp varumärket i Spanien. Även Madrid finns bland kunderna, för många städer arbetar numera medvetet med att profilera sig. José Filipe Torres idé är att man ska vara tydlig och ge en enhetlig bild när man skapar den profil man vill marknadsföra. Det gäller även Östersjöregionen.Natur och kultur
I diskussionen nämndes natur, kultur och tystnad som tänkbara profiler för regionen. Ännu har ingen större gemensam satsning gjorts för att marknadsföra Östersjön. Ländernas turistråd lanserar sina länder var för sig. Bäst på att marknadsföra Östersjön som region i dag är Cruise Baltic, ett samarbete där tio länder gemensamt lyfter fram 19 hamnar för kryssningstrafik. Förutom Visby representeras Sverige även av Kalmar, Stockholm, Karlskrona och Malmö. I marknadsföringen är naturen och kulturen viktiga delar - med särskilt fokus på tsarer och kungar som knyts ihop med städernas historia och arkitektur.Onsdagseftermiddagen ägnades åt ekonomin i Östersjöregionen. Deltagarna avslutade sedan dagen med konsert i domkyrkan. Ekonomi står på dagordningen även i dag. Baltic Sea Convention avslutas i morgon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!