Tvist på gång om varumärket Almedalsveckan?

Gotlands kommun har hos Patent- och registreringsverket (PRV) ansökt om att få namnet Almedalsveckan skyddat.

Foto: Fotograf saknas!

Gotland2008-01-31 04:00

I arbetet att skydda namnet har kommunen även registrerat almedalsveckan.nu och almedalsveckan.com.
Men domännamnet almedalsveckan.se kommer kommunen inte åt. Det ägs sedan april 2005 av handelsbolaget Blomwell.


Almedalsveckan firar 40 år i sommar. Under alla år har ingen tänkt på att namnet är ett starkt varumärke som borde ha någon form av skydd.
Men förra året gjorde elever från Institutet för handel och reklam (IHR), Stockholms universitet, en undersökning. Resultatet presenterades i augusti. Bland annat föreslogs att namnet Almedalsveckan borde varumärkesskyddas hos PRV. Kommunen lämnade in sin ansökan den 27 september, och har nyligen kompletterat den.

Domännamn
Eleverna från IHR föreslog även att kommunen skyddar Almedalsveckan som domännamn på internet. Kommunen äger namnen almedalsveckan.nu och almedalsveckan.com. Men almedalsveckan.se är upptaget sedan snart tre år tillbaka. Det köptes i april 2005 av Lars-Johan Bloms och Theo Caldwells bolag Blomwell för 120 kronor.
- Vi var inte nöjda med kommunens hemsida, så vi startade en egen. Där har vi programmet för veckan, men har även haft en restaurangguide och lite annan information, berättar Theo Caldwell.
Förra sommaren hade sidan tusen besökare per dag under perioden då Almedalsveckan pågick.

Föreslog samarbete
2005 tog Theo Caldwell kontakt med kommunen för att diskutera ett eventuellt samarbete.
- Vi erbjöd oss att sköta sidan åt kommunen.
Kommunen tackade nej. Förra året tog Blomwell på nytt kontakt med kommunens informationsavdelning och erbjöd dem att köpa namnet almedalsveckan.se .
- Vi kunde tänka oss att sälja, och räknade ut ett pris baserat på gjorda investeringar och framtida intäkter, berättar Theo Caldwell.
Man kom fram till ett sexsiffrigt belopp. Kommunen tackade nej på nytt.

Tvist på gång?
Theo Caldwell tror nu, att kommunen kan komma att använda ett varumärkesskydd från PRV för att driva en tvist om almedalsveckan.se.
Ansvarig för toppdomänen .se är Stiftelsen för Internetinfrastruktur. Stiftelsen har ett sätt att lösa tvister på som innebär att man inte går till domstol. Sedan 2003 tillämpar man ett system som innebär att den som klagar till tilldelningen av ett domännamn gör en anmälan till stiftelsen.
Stiftelsen har 13 självständiga tvistlösare, alla med juridisk kunskap inom immaterialrätt.
För att kunna göra en anmälan måste tre saker vara uppfyllda. Sökanden måste ha en rättighet till namnet, vanligtvis varumärke eller firmanamn. Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när domännamnet registrerades. Innehavaren ska inte heller ha berättigat intresse till domännamnet.
Eleverna från IHR föreslog i sin rapport att kommunen åberopar ond tro som argument i en tvist. Theo Caldwall tror inte att det argumentet håller.
- Vi köpte domännamnet långt innan kommunen gjorde ansökan till PRV. Och vi startade sidan med ett gott syfte, att skapa en plats som är mer informativ än kommunens egen. Sidan har funnits i tre år, och kommer att vara öppen även i sommar, säger Theo Caldwall.
Internetsidan är inte enda kopplingen som Theo Caldwell har till Almedalsveckan.
Under två somrar har Blomwell hyrt ut en trädgård på Mellangatan för olika arrangemang. Det ska man göra även i sommar, men har bytt till en större trädgård.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om