Beslutet togs på onsdagen av tekniska nämnden som var enig.
Den stora förändringen med boendeparkering gäller antalet dagar bilen kan stå utan att flyttas. Den tidigare regeln innebar att ägarna var tvungna att byta parkering efter två dygn. Regeln har kritiserats för att skapa onödigt mycket biltrafik. Nu kan bilarna stå kvar i fem dagar.
Boendeparkering kan bara lösas av den som är registrerad bilägare. En annan förutsättning är att man ska vara mantalsskrivna i innerstan.
- Enlig lag kan vi bara utfärda parkeringstillstånd för handikappade, företag och boende, säger Tommy Gardell (S), ordförande i tekniska nämnden.
Kvällar och helger
De personer som betalar för boendeparkering har också tillstånd att parkera på icke markerade platser på kommunens mark under kvällar och helger.
- Än så länge är det bara 15 som har löst boendeparkering, säger Tommy Gardell.
De parkeringar, förutom innerstan, som gäller är Kajsarn, Polhemslunden, Coop och Kruttornet på platser som är markerade med "boende". På tidsreglerade parkeringsrutor med kortare tid än 24 timmar måste p-skiva användas. Regionen garanterar inte att det finns lediga platser.
Boendeparkering har funnits sedan 2009. Förutom årstaxan på 2 500 kronor kan man lösa tillstånd för 30 dagar som kostar 400 kronor. Förnyelse under perioden kostar 300 kronor.
Med en taxa på 20 kronor i timmen under vecka 24-33 kan det kosta omkring 10 000 kronor att parkera i innerstan utan boendeparkering.
Beslutet togs utan votering. Folkpartiet har föreslagit att fler parkeringsplatser ska tas fram i innerstan, vilket övriga i tekniska nämnden höll med om.
Kontantfri buss
Det ska inte hanteras några pengar på de gotländska bussarna i framtiden. Det beslutade tekniska nämnden som kommer att ha det som krav vid nästa upphandling av kollektivtrafiken i sommar. Hur betalningssystemet ska se ut, är inte klart. Samhällsbyggnadsförvaltningen får i uppdrag att hitta ett bra system.
Enligt nämnden kommer terminaler i bussarna att kosta omkring en halv miljon kronor om året. I gengäld hoppas man på att ett förenklat betalningssystem ska locka fler att åka buss. Kontantfri betalning kan bli möjlig om ett år.