"TV-soffan slog ut resan till Gotland"

Ett mellanår för turistnäringen.Så beskriver Gotlands Turistförening sommarsäsongen.- Den gav inte guld och gröna skogar, säger Mats Jansson, utvecklingschef.

Gotland2008-09-04 04:00
En enkät gjord bland 173 företag visar hur besöksbranschen upplevde de viktiga veckorna mellan midsommar och augusti.
Det verkar som att den omtalade lågkonjunkturen redan är kännbar bland vissa företagare.
- Hantverkare säger att det varit tunnare i plånboken. Och det styrks av Svensk Handel som konstaterar att konsumtionen minskat, säger Mats Jansson.
Under sommaren ordnades både fotbolls-EM och sommar-OS, arrangemang som kan ha fått en del att välja tv-soffan före semesterresan, tror turistföreningen.
Almedalsveckan upplevs av de flesta i branschen som positiv för näringen. I år senarelades den en vecka, till den andra efter midsommar. Det var mindre lyckat eftersom den veckan ändå har mycket god beläggning, säger Mats Jansson.
Samtidigt noteras ett något minskat resande med färja till Gotland i juli.
- Vädret var okej i juli men regnet kom sista veckan och hängde kvar. Augustibokningarna störtdök, säger utvecklingschefen.
Även antalet hotellnätter minskade. Allt fler väljer istället att bo i stugbyar eller i de populära bondestugorna på landet.

Viktig marknad
Stockholm och övriga Mälardalen är fortfarande den viktigaste marknaden, samtidigt som många näringsidkare noterat fler besökare från de orter i Sverige och utomlands som har direktflyg till Gotland.
Besökarnas helhetsintryck av Gotland är mycket gott. Enligt enkäten ger de flesta positiva omdömen på den kvalitet, information och det utbud som erbjuds på ön.
Turistföreningen ställde även frågor kring temaveckorna Almedalsveckan, Medeltidsveckan och Stockholmsveckan.
Almedalsveckan var klart populärast inom turistbranschen, eftersom den enligt många medför bra PR och hög konsumtion. Kritikerna menar att den utestänger andra turistgrupper och är för koncentrerad till Visby.

Tre läger
Medeltidsveckan delar näringen i tre läger. För många är den sommarens viktigaste vecka. Andra tycker att den medför ordningsproblem och att dess besökare inte är tillräckligt köpstarka. En handfull företagare noterar även en minskad beläggning jämfört med tidigare år.
De flesta ställer sig neutrala till Stockholmsveckan och säger att den inte alls påverkar företagets verksamhet. Var tredje ställer sig positiv medan en mindre del är negativ.
Enkäten visar att turistnäringen ser enskilda evenemang likt endurotävlingen GGN som betydelsefulla för månaderna utanför sommarsäsongen.
- Turistnäringen sträcker här ut en hand till de ideella föreningarna. Vi tittar nu på ett nytt projekt som ska förena dem, säger Mats Jansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om