Turistutvecklingen på Gotland pekar nedåt !
Antalet gästnätter minskade under ovanstående period med -4,2% på Gotland. Tråkiga och kalla siffror som vi måste ta på allvar.
Stor Stockholms regionen däremot tar ett glädjeskutt under 2010 – 2014. Gästnätterna ökade då med +17,5%. Samma sak gäller Stor-Göteborg + 17%. Totalt sett uppvisar Sverige en stadig uppgång med 7,5% under ovan nämnda period. (källa SCB)
Turistindustrin är idag en motor i världsekonomin. I Sverige förstår alltfler vilken enorm potential som finns. Här kan massor av jobb skapas. Något som alla partier pratar om idag.
För Gotlands del finns en avgörande faktor för om vi kommer att lyckas attrahera fler besökare att gästa vår ö. Nyckeln heter ”SÄNKTA FÄRJEPRISER ”.
1992 fick vi och svenska politiker svart på vitt att sänkta färjepriser inom Gotlandstrafiken per omgående leder till ökade turistintäkter för Gotland och därmed även den svenska statskassan.
Den dåvarande borgerliga regeringen sänkte då färjepriserna med ända upp till 32%. Antalet gästnätter ökade direkt med över 30% på Gotland. Skatteintäkter och massor av jobb skapades. Det låter enkelt och det är det också. Om regeringen vill så kan man besluta om att färjepriserna skall sänkas på nästa regeringssammanträde.
Gotland brukar utnämnas till Sveriges mest populära resmål i olika undersökningar. Ändå ligger vi efter övriga Sverige. Varför ? Svaret är enkelt. Staten har byggt en sorts tullmur i form av de höga färjepriserna för att ta sig till Gotland. Det leder självklart till att många inte har råd att semestra på Gotland trots att de skulle vilja.
Vi måste skapa ett tryck på regering och riksdag. Ledningen inom Region Gotland, vilken är Er plan och strategi för att få till sänkta färjepriser NU ?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!