Turistpanelen enig om satsning på AB Gotland
AB Gotland.Nödvändigheten av en sådan gemensam satsning var panelen i stort sett överens om vid den paneldiskussion som avslutade turistdagen.Och kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius avslöjade att man i anslutning till Gravarna/ringmuren undersöker möjligheten att få till en arena som kan komplettera kongresshallen.
- Vi måste vara oerhört tydliga med det som ger motiv till en resa till Gotland, att fatta beslutet att ta sig hit. Det som Gotland har att erbjuda måste göras tillgängligt, menade Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen. Turism är förflyttad konsumtion och skapar jobb.
Entreprenören Stig "Pigge" Werkelin ville se en satsning på just ett AB Gotland, där ägarandelarna inte för någon intressent fick överstiga 5-10 procent. Samtidigt skulle det finnas ett eventbolag som går in med pengar vid starten av nya projekt mot en ägarandel.
- Nya Gotland måste bli mer kommersiellt. Tillgängligheten till Gotland måste ökas, framhöll Pigge Werkelin och menade att med nya resmönster med fler kortresor borde fler människor komma till Gotland än vad som sker i dag.
Johan Hellström, Furillen, ville se ett bättre företagsklimat.
- Det är ett heltidsjobb med alla överklaganden. Jag kunde haft 24 i stället för 12 anställda i dag om det fungerat smidigare.
Välkänd käpphäst
Ett bättre företagsklimat menade öns nya kommunestyrelseordförande Eva Nypelius var viktigt och lovade att alliansen skulle lägga ner mycket kraft på det.
Annars var det en välkänd käpphäst, kommunikationerna, som hon ägnat mycket kraft åt så här långt.
- Mycket av mina 15 första dagar har ägnats åt kommunikationerna. Vi måste få till en långsiktig lösning i stil med en bro, sade Eva Nypelius och menade då förstås inte en fysisk sådan utan mera turtäthet och smidighet.
- Vi måste också satsa på nya destinationer för flyg och färja. Och vi måste ha rena och fräscha stränder men även alternativ som pooler vid algblomning.
Evenemangsarena
Och hon avslöjade också att man nu undersöker möjligheten till en evenemangsarena i anslutning till ringmuren/Gravarna som kan komplettera den nästa år invigningsklara kongresshallen.
Länsmuseets Gun Westholm såg en blandning av gammal (ringmur, ruiner) och ny kultur samt landets flesta soltimmar som viktiga dragplåster. Och då även i kombination med kanonrestauranger och häftigt boende.
- Framtidens framgångar bygger på att vi paketerar det här som bilden av Gotland som något speciellt.
Destination Gotlands hemsida med länkar och bokningsmöjigheter menade flera skulle gå att utvidga till det efterlysta gemensamma fönstret.
Replik om aktier
- Men då måste ägandet spridas, menade Pigge Werkelin.
Vilket fick Gotlandsbolagets styrelseordförande Jan-Eric Nilsson att begära replik:
- Vem som helst på Gotland kan köpa aktier i Rederi AB Gotland som i sin tur äger Destination Gotland. I dag finns 2 500 aktieägare på Gotland. Vi har den här strukturen på Gotland, ska vi gå över ån efter vatten? undrade han.
Säsongsförlängning
Panelen fick också ge sin syn på den klassiska frågan om säsongsförlängning. Och även här var man förhållandevis eniga: En utökad satsning på olika specialhelger som Gotland Grand National, Öppna ateljéer, Helg utan älg med flera vore en framkomlig väg.
- Vi lägger på några och när de börjar fästa läggs fler till, tyckte Pigge Werkelin.
Gun Westholm såg advent som något som skulle gå att utveckla mycket mer. Och Johan Hellström lanserade nischprodukter som exempelvis arrangemang kring tryffeln. Och tillade:
- Och produkterna kan vara dyrare så här års än på sommaren.
Och Per-Erling Evensen framhöll att rederiet redan marknadsför Gotland som turistmål utanför sommaren, en årstid som han menade att gotlänningarna själva är fixerade vid ibland.
- I år marknadsförde vi mot Mälardalen in i oktober. Det tror vi oerhört mycket på.
- Om man vågar vara unik, då kommer folk även när solen inte tittar fram, påpekade Johan Hellström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!