Turistföreningen i krismöte
Den här sommaren har turismen på Gotland minskat. Antalet gästnätter minskar, liksom resorna, och bokningarna kommer senare än vanligt.Förra veckan, mitt i semestertider, samlades Gotlands turistförenings styrelse för att försöka greppa läget.
- Vi har fått signaler från medlemmarna att man var oroliga över hur det började i juli månad. Det kom inte igång som man är van vid.
Den första halvan av juli 2005 reste omkring 10 000 personer färre till Gotland, jämfört med samma period i fjol.
- Det är 600 per dag. Inte så mycket, men eftersom det är på marginalen hela tiden, så betyder det ändå mycket. Det är de sista resenärerna som avgör om det blir fullt eller inte, om man kan tjäna pengar.
Jansson konstaterar att hittills, trots att antalet gästnätter minskat, så har ett ökat antal resenärer gjort att slutsumman ändå blivit en ökning.
- I år blir det en minskning.
Enligt Jansson är förklaringarna flera.
- Förra sommaren var det dåligt väder i Sverige och då planerade folk att åka utomlands i år. Så kom tsunamin runt nyår och då valde många att stanna hemma i stället.
Det märktes tydligt på ett vikande bokningsläge i april och maj. Först efter midsommar, när sommarvärmen kom, snurrade bokningarna igång ordentligt.
- Det var den bästa bokningssäsongen, trots att det var mitt i algblomningen. Det påverkade inte orderingången. Man bestämde sig i sista minuten.
Augusti ser ut att bli en mycket bra månad för gotländsk besöksnäring, enligt Mats Jansson. Destination Gotland har då tio procent fler bokningar än samma period förra året.
Långsiktigt förändras semestervanorna. Många gör fler men kortare resor och semestern flyttas allt senare på sommaren.
- Den trenden ser vi sedan tio år tillbaka. Augusti har nästan fördubblats, medan juni gått plus med tio procent.
Det är alltså juli månad som är det stora orosmolnet.
GTF planerar nu två stora undersökningar, för att fördjupa sig i frågeställningarna. Dels ska man genomföra en kvantitativ telefonundersökning i Stockholmområdet, dels ska man samla ihop olika kundgrupper som besökt Gotland i år, för att diskutera frågor som produktutveckling, prissättning och marknadsföring.
Samma frågor, samt de nya rönen, kommer GTF:s styrelse att analysera vid ett seminarium den 14 september.
En av de frågor som kommer att diskuteras, konstaterar Mats Jansson, är den om huruvida Gotland "prisar ut sig" eller inte.
- Vi kommer aldrig att bli ett lågprisresemål, men det måste finnas en rimlig ekvation mellan pris och kvalitet.
Är dagens prisbild rimlig?
- Den är rimlig när det är bra kvalitet, säger Mats Jansson som dock konstaterar att de aktörer på turistmarknaden, som håller en "mellankvalitet", borde sänka sina priser.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!