Turistexplosion under julihetta
Medan de utländska turisterna sviker fastlandet håller Gotland sin ställning.Och nu kommer tyskarna - hitlockade av möbeljätten Ikea.
glassar bland kunderna. Familjeföretaget Glassmagasinet i Visby hamn hade en rekordbra sommar i fjol, och mycket talar för att årets säsong blir lika god, säger Johnny Hollstrand. Detta trots att många valde stranden före att äta glass i stan under de hetaste juliveckorna. "Almedalsveckan var däremot mycket bra, den har blivit vår bästa", konstaterar Johnny Hollstrand, som drivit firman i 16 år.
Foto: Petra Jonsson
- Den hade ett rejält uppsving mot året innan. Almedalsveckan har blivit en viktig reseanledning, konstaterar Mats Jansson, chef vid Gotlands turistförening.
Den dåliga försommaren förklaras bland annat med kyligt väder och fotbolls-VM som höll många kvar i tv-soffan.
Svalkan gynnar kommers
Det vackra julivädret lockade stora mängder besökare till ön, och Destination Gotland noterade rekord i antal passagerare.
Den senaste tiden har däremot bjudit på något lägre temperaturer och växlande väderlek, vilket gynnar kommersen.
- Blandat väder får besökarna att konsumera upplevelseaktiviteter, söka upp utflyktsmål och gå på restaurang, konstaterar Mats Jansson.
Det är ännu för tidigt att säga hur beläggningen varit på hotell, vandrarhem och andra anläggningar för boende, på grund av en viss eftersläpning i redovisningen. Det är också för tidigt att bedöma hur framgångsrik sommaren sammantaget blir för öns turistföretag.
- Juni var svagare än normalt medan juli var starkare. Nu blir det augusti som avgör, och allt hänger på vädret. I augusti funkar fortfarande värmen som argument att resa till Gotland, medan september lockar med lugnet, säger Mats Jansson.
Eftersommaren sammanfaller med semestern för tyskarna och de nordiska grannländerna. Turistföreningen räknar med bra besökssiffror från främst norra Tyskland och Finland, och en ökning från Holland.
I år har Sverige minskat i popularitet bland de utländska turisterna, en trend som däremot inte märkts på Gotland. Här räknar många istället med nya besökare.
Naturen lockar mest
Under sommaren har lobbyorganisationen Visit Sweden gjort en annonskampanj i nyhetsbrev riktade till Ikeas kunder i Hamburg, en satsning som enligt Mats Jansson var så populär att ytterligare en handfull tyska Ikea-varuhus hakade på.
- Det är inte hansestaden Visby som främst lockar tyskarna till Gotland utan naturen, säger turistchefen.
Samtidigt har reklamskyltar för Gotland smyckat bussar i Finland, tillsammans med en intensiv annonsering på finska nätsidor.
Men den gotländska besöksnäringen lever även utanför högsommaren.
De senaste åren har perioden september till maj ökat mer än sommarsäsongen, vilket förklaras med veckoslutsresor och mötesdeltagande.
300 kronor per dygn
Bara kongresshallen Wisby Strand är skälet till 30 000 gästnätter per år, och de som besöker Gotland på en konferens under lågsäsongen återvänder gärna som turister andra årstider än sommaren.
I år väntas 800 000 personer besöka Gotland. Sju av tio gör det under högsäsong.
- I snitt spenderar varje besökare 300 kronor per dygn i mat, boende med mera.
- Men då räknar vi även med sommargotlänningarna som ofta har sitt boende ordnat, vilket drar ner snittet, säger Mats Jansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!