Turistdirektör ratar Gotlands cykelleder
Sverige är ett u-land vad gäller cykelturism, det säkraste sättet att inte få hit familjer på cykel är att ha lederna nära biltrafikerade vägar - som det är i dag, menar Turistdelegationens tillförordnade ordförande Dennis Bederoff som sitter på cykelsadeln på väg hem från jobbet.
Han har själv cyklat mycket både i Sverige och övriga Europa.
- Det finns så mycket vacker natur, men förutsättningarna för turistande cyklister är låga. Det är dåligt skyltat, lederna går oftast längs med eller på kraftigt trafikerade vägar, och vem vill ha sina barn i närheten av lastbilar som drar förbi i 90 kilometer i timmen? frågar sig Bederoff.
I måndags hade region Halland och Turistdelegationen anordnat en nationell upptaktskonferens om cykelturism på Hotell Tylösand. Syftet med konferensen är att Sverige ska bli en av Europas framtida attraktiva cykeldestinationer.
- Förutsättningarna är en infrastruktur med bra och inbjudande välorganiserade cykelleder, fortsätter han.
Ett av projekten är en nästan helt bilfri sammanhängande cykelled mellan Göteborg och Båstad, något som skulle kosta cirka 50 miljoner kronor.
- Gotland har ju riktigt trevliga förutsättningar, om man räknar på det antal turister som skulle söka sig till ön, intäkter för resa, cykeluthyrning, hotell, camping och restaurang samt vad livsmedelsbutikerna skulle dra in så är det ingen stor kostnad, man får tillbaka pengarna man lägger på att utveckla cykellederna.
I den här frågan har Vägverket en viktig roll då de ansvarar för vägsystem och skyltning, utan dem är det omöjligt att komma framåt.
- Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö uttalade sig positivt för ett starkare engagemang på konferensen, enligt honom så har man nu tillsatt ett nationell cykelkoordinator.
Även direktflyg från Gotland till utlandet är något som Dennis Bederoff vill att man satsar på. Han drar en parallell till turistöarna Kreta, Rhodos med flera.
- Vad vore dessa turistmål utan fungerande flygförbindelser?
Han menar att båtförbindelser är bättre för lokaltrafiken, men för fjärrtrafiken krävs fungerande flygförbindelser.
- Det måste ju finnas väl förberedda aktiviteter för att det ska gå med vinst, till exempel utvecklade cykelleder. Det finns ju marknad från april till oktober att cykla på Gotland, fortsätter Dennis.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!