Turist­chef inte orolig

Chefen för Gotlands Turistförening, Anders Murat, är inte orolig över att turismen till Gotland ska påverkas negativt av spridningen av fågelinfluensan.
- Självklart är det inte bra men angående fågelinfluensan är inte Gotland lika utpekat som till exempel med algblomningen, säger han.

Gotland2006-03-02 06:00
Även fågelinfluensan utgör ett långt större hot än en nedgång i turiststatistiken, så är det en av följderna som kanske drabbar många mest konkret och påtagligt. Den tyska ön Rügen är helt beroende av turismen, den sysselsätter 75 procent av öns befolkning och arbetslösheten ligger på 20 procent.
Efter att fågelinfluensan konstaterats där, både på fåglar och en katt, har man redan märkt en märkbar nedgång i bokningarna för de kommande månaderna. Men i och med att smittan upptäcks i större och större delar av Europa, minskar risken att enskilda turistmål drabbas.

"Självklart allvarlig"
Anders Murat, chef för Gotlands Turistförening, är inte särskilt oroad över att näringen på Gotland ska drabbas.
- Självklart är smittan allvarlig men för turismens del är nog algblomningen ett större problem, där pekas Gotland ut på ett annat sätt.
Konsekvenserna för människors oro för fågelinfluensan är svåra att förutse. Trots att risken för att människor ska smittas är minimal, är sjukdomen omöjlig att kontrollera och eftersom ingen säkert kan säga att viruset inte kan mutera och spridas mellan människor, kan ingen heller säga att det inte är någon fara.
- Det som är viktigast är att lämna saklig information till alla som ringer och frågar. Man får inte förringa allvaret men heller inte förstora det. Jag tog inte i döda fåglar innan fågelinfluensan kom och kommer inte att göra det nu heller, liksom de flesta andra. Men man får heller inte avfärda människors oro utan ta den på allvar och svara så sakligt som möjligt.

Lugnt bemötande viktigt
Enstaka samtal från personer som bokat semester på Gotland har kommit men än så länge har ju inga konstaterade fall rapporterats här och man kan ge lugnande besked. Turistföreningen har en ständig dialog med kommunen och länsstyrelsen för att man ska kunna hänvisa till rätt instans för eventuella frågor och att man ger samma information.
- Ett lugnt, sakligt och samfällt bemötande från alla myndigheter är det viktigaste just nu, konstaterar turistchefen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om