Turismnäringen satsar
Med hjälp av ett nytt projekt och åtta miljoner kronor hoppas turistföreningen kunna nå nya marknader och målgrupper, både i Sverige och utomlands.
I går, fredag, hade Gotlands turistförening årsmöte på Wisby Strand, där det hölls flera korta seminarier kring turismen på ön.
Från turistföreningens sida satsar man just nu stort på att hitta nya marknader och målgrupper, genom projektet Destinationsutveckling och nya marknader, DEMA. Projektet som startade i år, finansieras av en del av de ytterligare 20 miljoner kronorna i omställningspengar, som Gotland beviljades förra året.
- Den dåvarande kommunledningen satte ihop en arbetsgrupp, som kom fram till att merparten av pengarna skulle satsas inom besöksnäringen på projekt som annars inte skulle ha blivit av, säger turistchef Anders Murat.
Drygt åtta miljoner kronor har beviljats till DEMA, som kommer att pågå under 2007, 2008 och 2009.
Satsningen gäller både affärsresor och privatresor, från Sverige och utlandet, sedan nya flyglinjer till bland annat Helsingfors, Hamburg och Sundsvall öppnat för nya möjligheter och nya besökare.
- Vi har valt att titta närmare på destinationer med direktkommunikation. Vi har bland annat deltagit i mässor, varit i kontakt med researrangörer och lokalpress på plats, säger turistföreningens Annamari Thorell.
365 dagar Gotland
Mats Jansson, turistföreningens utvecklingschef, talade om den översyn som gjorts av 365 dagar Gotland och som presenterades vid årsmötet. Han menar att trots utvecklingen med nya snabbgående färjor, flera nya flygdestinationer och bokningsmöjligheter via internet, så gäller ännu många av de värden som slogs fast då.
- 365 dagar Gotland och vägvisaren till detta, det har runnit en hel del vatten under broarna sen den skrevs 1995. Men fortfarande ska Gotland vara den naturliga och ledande mötesplatsen året runt i Östersjöregionen, säger Mats Jansson.
Begreppet mötesplats handlar dock inte enbart om formella möten och stora kongresser.
- Det handlar också om möten mellan individer, mellan besökare och den gotländska naturen och kulturen. Vi har pratat, tänkt och pratat och det vi har kommit fram till är att Gotland ska stå för mångfald av upplevelser i en kreativ miljö, hög tillgänglighet, omtanke, närhet och ett öppet bemötande, säger Mats Jansson.
Pusselbitar kvar
Uppgiften för gotlänningarna och den gotländska besöksnäringen blir således att marknadsföra ön och dess värden.
- Det finns några pusselbitar kvar att lägga innan vi når ut med lönsamhet till våra presumtiva kunder. Vi måste jobba med lönsamhet med fokus på marknadsföring. Vi ska fortsätta att vara lyhörda för vår omvärld och rikta in oss på de målgrupper som passar oss, säger Mats Jansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!