Tuff Ofelia i Noréns Shakespeare

Lo Kauppi, 37, tycker att Ofelia är en förfärlig roll att spela. Enda anledningen till att hon gör det är Lars Norén.

Gotland2007-06-29 06:00
Att flyta runt på scenen iförd blommig klännig och rabbla psalmer är ingenting för Lo Kauppi. Hon spelar Ofelia i Lars Noréns uppsättning av Hamlet. En roll med för många fällor enligt henne själv, och något som hon aldrig skulle ha vågat om det inte vore för Lars Norén.
- Det är ett problem att spela en roll som är skriven så halvt. Hade det varit en vanlig gubbregissör så hade jag aldrig ställt upp, säger hon.

Förstår inte Ofelia
Lo menar att Ofelia inte är en hel karaktär, utan bara består av små fragment. Dessutom framstår hon som naiv, svag och psykiskt sjuk. Över huvud taget tycker hon det är tråkigt att spela sekelskifteskvinnor i högklackat och korsett. Kanske inte så mycket på grund av kläderna, utan snarare dåtidens syn på kvinnor. Tillsammans med Lars har de tittat i de engelska texterna och hittat andra vinklar i Hamlet som inte finns översatta till svenska. Texter där bland annat en av scenerna mellan Ofelia och hennes familj inte är lika kärvänlig som den ofta spelas.
- Det är min gissning att kvinnor generellt pratar mer än män, så det har varit jättesvårt för mig att motivera varför jag skulle hålla käften, säger den brunögda kortklippta tjejen i munktröja mitt emot mig.
Hon syftar på passiviteten hos Ofelia som utsätts för förtryck av far, bror och hela samhället. Lo drar paralleller till västerlandet där förtrycket av kvinnans sexualitet är stor. Hon tycker pjäsen handlar mycket om sexualitet, och att det däri ligger ett stort kvinnohat. Lo vill inte att folk ska tro att Ofelia är galen. Istället vill hon lyfta fram stympningen av Ofelia som kvinna med egen vilja, och kanske att Ofelias drastiska handlingar inte är galenskap utan enda vägen till frihet.
Utmaningen för Lo är att rymma två motpoler i samma kropp, både sig själv och Ofelia.
- Jag har aldrig förstått mig på Ofelia, och det är det enda jag önskar. Om publiken förstår Ofelia efter det här är jag nöjd.

Kortklippt och tatuerad
Visst är Ofelia ett offer, men inget passivt offer menar Lo, som alltid har försökt motarbeta kvinnoförtrycket på scenen. Hon tror att det är lättare för allmänheten att se på Ofelia som psykiskt sjuk snarare än förtryckt. Att behöva förminska sig själv för rollen är smärtsamt, och det är därför viktigt med en bra regissör som stöttar. Det är första gången Lo arbetar med Lars Norén. Tidigare har hon bara arbetat med Noréns texter, och det märks att hon gillar samarbetet.
- Det jag har lärt mig av att jobba med Lars Norén är att det tar längre tid att dämpa än att lyssna. Jag har fått tillbaka tilliten till regissörer helt enkelt.
Om skådespelarna har några förslag eller funderingar så lyssnar Lars, istället för att dämpa. Enligt Lo vet han också precis hur han ska använda skådespelarna till att få fram det bästa för föreställningen.
Inför rollen som Ofelia har Lo klippt av sig håret, och tatueringarna hon har på kroppen kommer inte att döljas. Högklackat och korsett är det inte heller tal om, istället bär hon likadana kängor som övriga i ensemblen. Lo är en mycket vacker kvinna, och i denna uppsättning en viljestark och vacker Ofelia. Frågan är bara hur hon kan falla för en småfet och bakfull prins Hamlet?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om