Trötta och sjuka fick vänta flera timmar på färdtjänst Chaufförerna fick ingen utbildning inför nytt system
Det har varit kaos inom färdtjänsten under de senaste veckorna. Sjuka och trötta patienter har fått vänta i timmar i lasarettsentrén innan de kunnat få skjuts hem.Förseningarna beror på att ett helt nytt faktureringssystem för färdtjänsten tagits i drift utan att chaufförerna fått utbildning i systemet.
De fick vänta en dryg timme innan en bil kom och hämtade dem. När undersökningarna var klara och väninnorna skulle åka hem, fick de vänta igen.
Det är inte första gången som Gunvor får vänta på sin färdtjänstbil, men sällan har det varit så stökigt som i onsdags:
- Man kan tvingas ringa om, men i onsdags var det kaos.
"Svimfärdiga och arga"
Gunvor Örtbrant är inte ensam om att ha fått vänta länge på taxi. Röda korsets lasarettsvärdar som finns i sjukhusentrén har fått hjälpa många trötta patienter.
I måndags var det riktigt stökigt. I värdarnas egen dagbok rapporterar man "mycket strul med Samres. Två timmars väntetid, mycket upprörda folk i entrén, svimfärdiga och arga. Ringde många gånger men ingenting hjälpte".
En av de lasarettsvärdar som jobbade den dagen berättar om hur man efter lång väntan i beställningstelefonen fick besked om att taxin skulle komma efter två timmar, men när två timmar hade gått så kom det ändå ingen bil.
- De flesta finner sig, men en del är både ledsna och förargade. Jag tycker synd om dem som väntar. Att sitta och vänta på en taxi i två timmar är jobbigt, även om man inte är sjuk.
Och två timmars väntan är inte bara jobbigt för den sjuke, det är också en väntetid som överskrider vad som har avtalats mellan kommunen och färdtjänstentreprenören Gute taxi.
"Skarp läge direkt"
Irene Molin på Gute taxi är väl medveten om problemen. Allt beror på att man just nu håller på att lära sig ett helt nytt faktureringssystem för färdtjänstresor och sjukresor.
Den första september sjösattes det nya systemet med "omvänd fakturering". Systemet innebär att priset för resan fastställs innan den påbörjas.
GA kunde i våras berätta om hur en av Gute taxis underentreprenörer tagit ut ersättningar som man inte haft rätt till, men med det nya faktureringssystemet ska det ska bli omöjligt att fuska med ersättningen för samhällsbetalda resor.
Men när systemet skulle tas i drift hade man kunnat testa delar av det, men inte hur det skulle fungera ute i bilarna.
De 40 chaufförerna fick jobba med ett helt nytt datasystem, utan att ha fått lära sig hur det skulle hanteras.
- Det var skarpt läge direkt och chaufförerna skulle plötsligt göra många fler moment än tidigare. Det innebär förseningar, konstaterar Irene Molin på Gute taxi.
I det nya systemet finns andra problem. För att få betalt måste chauffören rapportera ett identetsnummer för kunden och finns det inget sådant tar det ännu längre tid.
Under de senaste dagarna har man också haft problem med kontakterna med beställningscentralen i Eskilstuna.
Allt har resulterat ett kaos för både färdtjänstkunder och taxipersonalen:
- Det här är ohållbart. Resenärerna mår dåligt, min växelpersonal är färdig att gå hem och chaufförerna ställer ifrån sig bilarna och går för att det inte fungerar. Vi ställs vid skampålen, men vi har inte fått de förutsättningar som vi behöver för att klara uppdraget, fortsätter Irene Molin.
"Kommer att fungera bättre"
Göran Lohrén på kommunens kollektivtrafikavdelning har också blivit uppringd av en del kunder som inte fått bil i tid:
- Det är värre än vad det har varit förut. Det händer naturligtvis saker när man kör igång ett nytt system.
Göran Lohrén hoppas att problemet ska fungera fullt ut inom de närmaste dagarna. Och när det fungerar ska det förhoppningsvis innebära fördelar för kunderna:
- Då kommer det att fungera bättre än tidigare. I det nya systemet finns GPS och då blir det lättare att hitta både adresser och bilar som kan ta en körning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!