Tre årgångar gäller för Thunderbird-klubben
1956, 1957, 1958. Det är de enda tre årgångarna som är intressanta för medlemmarna i Classic Thunderbird Club of Scandinavia. I helgen samlades man till årsmöte på Gotland.
Foto: Tobias Wallström
- Jo, för sen började man med baksäte.
Och därmed försvann således den riktiga sportbilskänslan. Själv kör Ulf Broberg en 56:a, en årsmodell som bland annat kännetecknas av att den har reservhjulet bakpå. Andra karaktäristiska variationer mellan de tre åren är ett litet runt, kajutaliknande sidofönster samt avgasutblåset.
- Jag har haft min i tre år. De är svåra att få tag på, jag hade sökt i många år och högg direkt när jag fick chansen. Den var då i hyggligt bruksskick och svensksåld, i Göteborg.1956.
Från 250 000 kronor och uppåt kostar en sådan bil och det såldes inte fler än 50 stycken i Sverige av de aktuella årgångarna. I dag finns det dock fler, eller cirka 200 i landet, av dessa är majoriteten importerade från USA.
Som medlemmar i en märkesklubb är förstås bilarna minutiöst vårdade och putsade där de står, lackade i olika kulörer; svart och rött förstås men även gult och grönt. Och efter lördagens förhandlingar gav sig medlemmarna i väg på en härlig cruising längs de gotländska vägarna söderut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!