Det är tillgänglighetsaspekten som ligger till grund för statens bedömning om trafikplikt med flyg, det vill säga en statlig upphandling av flygtrafik med ett visst antal garanterade turer. Beslut om allmän trafikplikt fattas bara av Trafikverket, på uppdrag av regeringen.
Bosse Andersson är utredningsledare för upphandlad flygtrafik, och norrlänning. Han säger att så länge det finns någon form av kommersiell flygtrafik till och från Gotland så ser han ingen anledning att ingripa. För Gotland har ju trots allt färjan.
– Det har aldrig varit aktuellt för Gotland. Vi har ett uppdrag att se till att det finns tillgänglighet i hela landet för interregionalt resande. Det har iallafall hittills funnits flygtrafik till och från Gotland, av två konkurrerande bolag dessutom.
Så ni tittar inte alls på konkurrensdelen? Om nu SAS och BRA i ett samarbete får monopol?
– Nja, konkurrens, det ska finnas en möjlighet att resa, det är det som är det väsentliga i sammanhanget.
Men om det handlar om tillgänglighet så kan man ju ifrågasätta även de nordligaste delarna av landet. Ni kan ju alltid ta er landvägen?
– Ja men du, det tar väldigt många timmar att resa i så fall, i allmänhet betydligt fler timmar än det tar att ta färjan från Gotland i vart fall. Och från Stockholm kan ni ju flyga vidare.
Vi har ju en båt att passa där det måste finnas tillgängliga platser. Så det är väl inte jämförbart?
– Nej, men ni har ju färjan med flera avgångar, och ni har flyget, normalt sett. För uppifrån norr har du flyget eller landvägen där det i sådana fall tar väldigt många timmar. Det är ju så det ser ut. Om du då sitter i Arvidsjaur så tar det 15 timmar att ta dig till Stockholm om du inte flyger.
Ja men då har du ju i alla fall en möjlighet att ta dig. Är båten full så kommer inte vi över, och kan inte ens välja att köra 15 timmar.
– Är flyget fullt ifrån Arvidsjaur så kan du inte resa med den avgången heller.
Flyga nej, men du kan ta tåg, buss eller bil. Eller lifta. Det kan inte vi. Om båten är full så kommer vi ingenstans. Och går det inga flyg så kommer vi ingenstans.
– Det är olika nackdelar om man säger så. Jag sitter i Sundsvall, och vi har samma problem att SAS inte flyger i november och december, så då blir det inga flyg härifrån heller. Men vi har förstås lite bättre förutsättningar med tåg här.
Men är kravet verkligen noll kommersiell trafik? På sommaren är det ju attraktivt att flyga. Innebär det att det är kört?
– Ja, det brukar ju vara antingen eller. Jag har jobbat med de här frågorna i 25 år och har aldrig varit med om en flyglinje där man bara flugit delar av året. Om det inte finns någon trafik, eller om vi befarar att det inte blir någon trafik i framtiden så kan man införa allmän trafikplikt. Men kommersiell trafik går alltid före. Enligt EU:s regler ska vi inte hindra någon att köra kommersiellt, om de kan göra det på en rimlig nivå.
Ja precis, och vad är då rimlig nivå? Om det finns någon eller några avgångar men det kostar multum? Då är det ju inte så tillgängligt ändå. Och då har vi de här avgångarna med båt.
– Om politiken inte tycker att utbudet räcker till så kan vi ju göra en insats efter att de gett oss det i uppdrag, men då måste de också se till att vi får möjligheten. Vi har ett begränsat anslag som dessutom inte har höjts enligt vad vi begärt. Pengarna räcker inte ens till de åtaganden vi redan har. Vi behöver mer pengar. Och även om vi skulle vilja göra något på kort sikt så tar det ju tid med upphandlingar.