Trafikpolisen får stöd av NTF om 100-vägar på ön
Gotland borde ha några pendlingsvägar där det är tillåtet att köra 100 kilometer i timmen, sa trafikpolischefen Roger Nyd i förra veckan.Han får nu stöd av både Trafikverket och NTF.
Foto: Tommy Söderlund
Roger Nyd efterlyste då vägar med tre körfält, så kallade 2 + 1-vägar, på några av de sträckor som används av pendlare på Gotland.
Där skulle det också vara tillåtet att köra fortare än på vägar där mötande trafik inte är separerad med ett mitträcke.
Finansieringen ett hinder
- I grunden håller jag med honom, med tanke på pendling och den gotländska sommartrafiken. Trafiksäkerheten skulle bli mycket bättre, framför allt vid omkörning, säger Robert Örtegren, sektionschef för strategisk planering vid Trafikverket.
Men finansieringen är ett hinder.
Pengarna till vägarna tas ur den så kallade länsplanen, där regeringen bestämt att Gotland ska få 17 miljoner per år fram till 2021. Hur medlen ska användas bestäms av kommunen, med sakkunnigt stöd av bland andra Trafikverket.
- Det är väldigt lite pengar, som ska räcka till allt. Kommunen har valt att främst förbättra korsningar och bygga cykelvägar eftersom cykling är stort på Gotland, säger Robert Örtegren.
Stora kostnader
I några fall är de gotländska vägarna tillräckligt breda för att åtminstone göra 1+1-vägar, där bilister på grund av mitträcke på särskilt utsatta platser hindras att göra riskabla omkörningar. Men i fall där vägarna måste breddas måste man räkna med stora kostnader för de arkeologiska undersökningar som krävs vid väggbyggena, säger Robert Örtegren.
- Men trots att det kostar mycket pengar är det samtidigt en kostnadseffektiv åtgärd, påpekar han.
Högre acceptans
Trafikpolisen får även stöd av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF.
- Tillåter man 100 kilometer i timmen på vissa vägar får man högre acceptans för att hastigheten sänkts på vissa andra vägar, säger Anna Rönnle, verksamhetsledare för NTF Gotland.
Roger Nyd noterade även att många trafikanter har svårt att hålla ordning på vilka hastigheter som gäller på olika vägavsnitt, sedan omskyltningen sent i höstas.
Omskyltningen förvirrande
Anna Rönnle konstaterar att det är trafikanternas skyldighet att vara uppmärksamma i trafikmiljön, och därmed att se vägmärkena.
- Omskyltningen har gjort väldigt många irriterade och förvirrade. Men tyvärr är gotlänningar vanemänniskor som mest rör sig i den gotländska trafikmiljön och sällan passerar länsgränsen, säger hon.
FAKTA
Statens väg- och transportforskingsinstitut har jämfört antalet olyckor på 180 mil mötesseparerad vägsträcka med samma sträcka innan den byggdes om med mitträcke.
Olyckorna halverats, trots att medelhastigheten ökat.
Dödsolyckorna har minskat med 76 procent.
Mötesolyckorna har minskat med minst 90 procent, medan singelolyckorna halverats.
Antalet döda i mc-olyckor har minskat med 70 procent.
Upphinnandeolyckorna är den enda typen av olycka som ökat, men följden blir sällan personskador.
Åtta av tio trafikanter är för 2+1-vägar.
Källa: trafikverket.se
Statens väg- och transportforskingsinstitut har jämfört antalet olyckor på 180 mil mötesseparerad vägsträcka med samma sträcka innan den byggdes om med mitträcke.
Olyckorna halverats, trots att medelhastigheten ökat.
Dödsolyckorna har minskat med 76 procent.
Mötesolyckorna har minskat med minst 90 procent, medan singelolyckorna halverats.
Antalet döda i mc-olyckor har minskat med 70 procent.
Upphinnandeolyckorna är den enda typen av olycka som ökat, men följden blir sällan personskador.
Åtta av tio trafikanter är för 2+1-vägar.
Källa: trafikverket.se
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!