Den senaste tiden har flera olyckor med A-traktorer intrÀffat dÀr fyra i ung Älder mist livet, bland annat i en olycka i Grebbestad nyligen, dÀr tvÄ tonÄrspojkar dog.
FrÄn Gotlandspolisens sida vÀlkomnas förslagen av mÄngÄrige trafikpolisen Pelle Setterwall.
â BĂ€lteskravet och en bestĂ€mmelse om antal passagerare vill jag pĂ„stĂ„ Ă€r helt avgörande vid en mindre krock, Ă€ven om traktorn gĂ„r i sina 30 kilometer i timmen och krockar med ett trĂ€d, jĂ€mfört med om tre-fyra personer sitter i fordonet och ingen har bĂ€lten, sĂ€ger han.
Han Àr dock mer tudelad till Transportstyrelsens instÀllning att inte höja tillÄten hastighet.
â Det Ă€r en svĂ„r frĂ„ga, för jag tror tyvĂ€rr att om man gör det svĂ„rare att manipulera A-traktorn, vilket i dag nĂ€stan Ă€r löjligt lĂ€tt, men samtidigt behĂ„ller 30-grĂ€nsen sĂ„ kommer dessa Ă€ndringar inte att minska. Med bĂ€ttre utbildning skulle man dock eventuellt kunna höja till 45, ihop med hĂ„rdare tag om man blir ertappad med ett manipulerat fordon, sĂ€ger Pelle Setterwall och fortsĂ€tter:
â AlltsĂ„ att det inte rĂ€cker med att betala böterna och besikta om fordonet, för lite sĂ„ Ă€r det i dag ser vi. NĂ„gra fĂ„ förstör för alla som vill göra rĂ€tt för sig.