Trafikavtalet kan förlängas till tio år

Ett tioårigt trafikavtal är fullt möjligt inför nästa upphandling.
Det berättar Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert. Han har haft kontakt med EU-kommissionen som skriver förordningarna om hur upphandlingar ska gå till.
- Jag tror att vi kan ha en anbudstid på tio år om vi vill det.

Gotland2006-04-03 06:00
Staffan Widlert redovisade resultatet av första upphandlingsomgången som inte gav något anbud, för kommissionens representanter.
- Vi har haft en muntlig kontakt och de uttryckte sin förståelse, säger Staffan Widlert.
Frågan blev aktuell när Rikstrafiken stod utan anbud efter första upphandlingsrundan.
- Eftersom inget rederi ville vara med, kom saken i ett annat läge.

Bryssel i maj
Att regelverket för upphandling bara sträckte sig över sex år uppfattades som för kort tid av flera rederier. Även från gotländskt håll anses den korta avtalstiden som ett problem. Företag som ska planera inför framtida satsningar vill ha längre framförhållning än sex år.
- Först ska vi ta reda på vad de olika rederierna har för åsikt om tiden. Sedan ska vi ta ställning till om vi ska förlänga avtalstiden till tio år, säger Staffan Widlert.
- I så fall åker vi ner till Bryssel i början av maj och diskuterar frågan.
Något bindande löfte om att det är okey att skriva avtal på tio år kommer de inte att få.
- Vi hör deras syn och gör sedan en bedömning av vad de tycker.
- Regelverket säger sex år men eftersom vi inte fick några anbud är det ett argument för att förlänga avtalstiden.
Hur EU:s förordning om upphandling kan tolkas avgörs i efterhand av domstol. Det innebär att ett beslut om ett tioårigt avtal för Gotlandstrafiken kan komma att prövas.
Då krävs att någon överklagar beslutet.
- Eftersom vi inte fick några anbud första gången finns det knappast någon som kan göra det. Den som klagar måste ha lidit skada och det blir svårt att hävda om man inte lagt anbud, säger Staffan Widlert.

Mycket att ta ställning till
På måndag kommer han till Gotland för att träffa Trafikantrådet.
- Vi ska ge en första rapport av vad som kommit fram när vi pratat med olika rederier.
Rikstrafiken har ägnat de senaste veckorna åt att åka runt och träffat de tänkbara anbudsgivarna för att höra deras syn på upphandlingsunderlaget.
- Vi har fått en ganska bra bild av hur de resonerat runt materialet.
Enligt Rikstrafiken har de olika intressenterna sagt en del tankeväckande saker och lagt fram spännande synpunkter.
- Nu gäller det att locka ut dem på banan för ett nytt varv. För att göra det krävs att upplägget ändras.
Rikstrafiken ska redogöra för alla synpunkter som kommit fram och hur det skulle kunna påverka färjetrafiken i framtiden.
- Det finns både lätta och svåra frågor att ta ställning till, säger Staffan Widlert.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om