Tommy Gardell kräver att Samres besvarar kritiken
Hur kan det komma sig att färdtjänstbussar står stilla samtidigt som folk får vänta länge på att få skjuts?Den frågan vill tekniska nämndens ordförande att beställningscentralen Samres ska besvara.
GA har tidigare berättat att nämnden kräver fram en "skarp rapport" som ger besked om läget i färdtjänsten. Den ska presenteras vid nämndens arbetsutskott i december. Nu begär Tommy Gardell att denna rapport ska utökas och även ge svar på hur beställningscentralen fungerar.
Tommy Gardell och alla andra ledamöter i tekniska nämnden fick nyligen en skrivelse från en av Gute taxis transportörer. Hon redogjorde med flera konkreta exempel för brister hos rutinerna hos beställningscentralen Samres och hon berättar bland annat att "´vi sitter och kör långa sträckor tomma kors och tvärs över ön, ofta möts vi på vägen eller så är det flera bilar skickade till samma ställe när kunderna skulle kunna samåka". Hon berättar också om hur hennes egen färdtjänstbuss på södra Gotland har stått stilla utan köringar trots att det saknats bilar i färdtjänsttrafiken.
"Varför kan inte kommunen sätta ned foten och kräva att Samres ser till att bokningarna fungerar? Vad har Samres för hållhake på kommunen eftersom inget blir gjort? Eller är det så att kommunen tycker att det är bra att åkandet minskar? Det blir ju billigare när ingen orkar hålla på och tjafsa med Samres utan ordnar sitt åkande på annat sätt med vänner och släktingar", skriver åkaren, som också lät publicera sin skrivelse på insändarplats i Gotlands Allehanda.
Tommy Gardell tar kritiken på allvar:
- Kritiken är så kraftfull mot beställningscentralen att jag vill att förvaltningen begär svar från Samres, förklarar han.
Den 6 december ska rapporten som nämndpolitikerna begär fram presenteras för nämndens arbetsutskott.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!