Tolv miljoner ska dra fler utländska turister till ön
Antalet utländska gästnätter ska öka med 138 procent. 100 marknadsföringsaktiviteter ska genomföras. 50 företag ska behärska minst ett språk utöver svenska/engelska.Det är målet för Turistföreningens projekt Swedish Gotland.
Semestermål. I helgen drog kryssningsfartyget Regina sitt strå till turiststacken i Visby. Foto: Tobias Wallström
Foto: Tobias Wallström
I projektet, "Swedish Gotland - etablering och utvidgning", satsas sammanlagt 12 miljoner kronor fördelat på 4 miljoner per år 2010-2012. Kommunen satsar 4,5 miljoner, liksom 18 deltagande företag/organisationer, medan Luftfartsverket/Visit Sweden svarar för 3 miljoner.
Kommunen går in eftersom man anser att projektet är en fortsättning på den påbörjade och lyckade satsningen 2008-2009 på att få tyska och finska resenärer att välja Gotland som resmål.
För att etablera sig som ett resmål på dessa marknader är det viktigt att vara uthållig och upprätthålla de framväxande nätverken mellan säljande agenter på målmarknaden och den gotländska besöksnäringen, menar regiondirektör Bo Dahllöf och utvecklingsdirektör Per Lindskog.
Sommarens nya flyglinje mellan Visby-Berlin kommer att medföra fler tyska turister och förhoppningen är att framöver även få direktflyg till Belgien och Frankrike.
I projektet kommer man också att involvera gotländska företagare med utländsk härkomst vilkas erfarenheter kommer att tas tillvara vid seminarier och i samband med diskussioner kring marknadskommunikation.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!