Tingsrätten gav kund rätt i tvist om drömköks-köp

Nej, köket höll inte måttet.
Det har funnits skäl att klaga. Och få reducering av priset.
Det är innebörden av den dom som Gotlands tingsrätt meddelade på måndagen med anledning av tvisten i samband med att köpet av ett drömkök förvandlade till rena mardrömmen.
Gotlands tingsrätt ogillar käromålet och det Visby-företag som levererat den omtvistade köksinredningen ska betala kundens rättegångskostnader på 41000 kr.
Tingsrätten har gjort bedömningen att bolaget levererat köksluckor och bänkskivor som varit behäftade med fel.
Kunden har därmed rätt till skadestånd motsvarande hela det omtvistade beloppet på 51006 kr.

Gotland2003-01-28 04:00
Tingsrättens dom innebär också att kunden fått rätt till ersättning för de 32 timmars förlorad arbetsförtjänst, totalt 3168 kr. Han har även rätt till ersättning, 125 kr, för resor som han tvingats göra i anslutning till att alla fel skulle rättas till.
Den aktuella tvisten har sin upprinnelse i början av år 2001. Det var då det blev klart att det aktuella företaget skulle få leverera ett tämligen exklusivt kök för 182000 kr. Ca 60000 kr avsåg vitvaror som inte omfattats av tvisten.
Kökssnickerierna var tillverkade i massivt, betsat och tonat körsbärsträ och bänkskivorna i stavlimmad massiv ek med hårdvaxoljad yta.
Ganska snart efter leveransen stod det klart för kunden att köksinredningen inte höll måttet. Det var inte bara det att köksluckorna passade illa, de hängde snett och hade påfallande färgavvikelser. De tre bänkskivorna fick efter en tid ¿resningar" i trät. Fel som leverantören hävdade berodde på bristande skötsel.

<span class=MR>"Fullgoda varor"</span>
Företaget menade att leverans hade skett av fullgoda varor. Men gick ändå med på utbyte av ett par skåpluckor. Och 17 luckor ytbehandlades på fabriken för att tillfredsställa kunden. Dessutom levererades två nya stommar till köket ¿av goodwill"-skäl.
Omaket hade efter ett halvår blivit betydande för kunden. Av den anledningen träffades överenskommelse om nedsättning av priset med 11000 kr.
Men problemen fortsatte och den sista luckan kom inte på plats i köket förrän till jul 2001. Trots löften om att allt skulle var klart senast i oktober-november.
Det var i det här läget, i december, kunden förklarade att han inte tänkte betala resterande 51006 kr av det uppgjorda priset.
Tvisten startade genom att bolaget ansökte om betalningsföreläggande mot kunden, som bestred bolagets samtliga yrkanden.

<span class=MR>Vädjade om förlikning</span>
Bolaget drev tvisten till ett avgörande inför Gotlands tingsrätt. Trots vädjanden från rättens sida in i det sista om att parterna skulle försöka nå en förlikningsuppgörelse.
På punkt efter punkt ger tingsrätten nu kunden rätt. Såväl vad det gäller köksluckorna, som bänkskivorna.
Att resningarna i trät på bänkskivorna skulle ha uppstått på grund av bristande underhåll, tror tingsrätten inte på. Tingsrätten pekar för övrigt på att felen på bänkskivorna omfattas av den tvååriga fabriksgarantin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om