Tillväxt Gotland tar nya tag

Föreningen har genomgått en stor förändringsprocess. Under Almedalsveckan lanseras Tillväxt Gotland 2.0.

Foto: Montage

Gotland2015-06-26 19:35

BESKEDET

Under de senaste åren är det många som funderat kring vad Tillväxt Gotland haft för roll i det gotländska samhället. De har haft en oklar funktion och därför var föreningen behov av en förändring. Vid årsskiftet blev Roger Hammarström ny verksamhetsledare för Tillväxt Gotland och han har sedan dess arbetat med att förnya Tillväxt Gotland och arbeta fram en treårig strategi. Näringslivet har gemensamt har satt upp tre punkter som föreningen ska arbeta med.

Tillväxt Gotland ska skapa samarbeten mellan olika organisation och branscher.

Föreningen ska identifiera hinder för tillväxt.

Tillväxt Gotland ska få Region Gotland och andra offentliga parter att förstå vad näringslivet behöver ha hjälp med.

– Tidigare har det funnits en tendens till att olika delar av näringslivet haft olika mål. En näringsgren har haft sina, och en annan har haft andra, och ibland har målen stått i konflikt med varandra. Tillväxt Gotland ska identifiera och driva de frågor som är viktiga för hela det gotländska näringslivet, och hjälpa olika näringsgrenar att samarbeta mer, säger Roger Hammarström, verksamhetsledare på Tillväxt Gotland.

Till Almedalsveckan har föreningen gjort en storsatsning. Veckans programpunkter är utformade utifrån vad Tillväxt Gotland ska arbeta med under de kommande tre åren. Till hösten kommer man att sätta ihop en lista på 45 konkreta tillväxt åtgärder som nio av öns näringsgrenar kommit fram till.

Styrelsen i Tillväxt Gotland

Christer Bruzelius, Destination Gotland. Therese Appelqvist, Ekegården, Jenny Larsson, Geab, Aydin Akyüz, Gotlands internationella företagarförening. Mariette Nicander, Länsförsäkringar, Gustav Melén, Affärskonsult, Carin Sjöberg, Gotlands Media. Juliana Falke, Swedbank, Magnus Larsson, Mcdonalds, Roger Hammarström, Tillväxt Gotland (Adjungerad).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om