Tillfällig visselblåsarfunktion på Gotlandshem

Skyddsombuden på Gotlandshem har upprättat en tillfällig visselblåsarfunktion. I krisgruppen går arbetet vidare. Under torsdagen är det personalmöte, där arbetsmiljön kommer att diskuteras.

Gotlandshems anställda har en tillfällig visselblåsarfunktion i väntan på en mer långsiktig lösning.

Gotlandshems anställda har en tillfällig visselblåsarfunktion i väntan på en mer långsiktig lösning.

Foto: Malin Stenström

Gotland2021-04-15 09:25

Samtidigt som styrelseledamöterna i Gotlandshem suttit i en "never ending story där det står skrivet i stjärnorna" hur de ska komma vidare, för att citera Gerty Homstedt (S), så går arbetet med att räta upp arbetsmiljön på företaget vidare.

En idé från krisgruppen är att inrätta en permanent visselblåsarfunktion. I väntan på att det ska bli verklighet har skyddsombuden skapat en tillfällig kanal:

– Ett slags visselblåsarfunktion det med, kommenterar Monica Enström, som är ett av tjänstemannafacket Visions båda skyddsombud.

– Via Teams kan man kontakta oss skyddsombud om det förekommer problem.

Teams-kanalen är öppen både för drifts- och underhålls-personal i Fastighetsanställdas förbund och tjänstemän i Vision, uppger hon.

Monica Enström menar att problemen med den psykosociala miljön på Gotlandshem går många år tillbaka i tiden:

– Det är nedärvt. Men det har blivit sämre de senaste åren.

Joakim Martell anställdes förra året för att arbeta med stöd till projektstyrning. Hans tidigare erfarenheter av krishantering i organisationer utnyttjas nu och han har tillfälligt gått in som ordförande i arbetsmiljökommittén – som övergått till krisgrupp.

– I stället för kvartalsvisa möten har vi möten varje vecka.

Han säger att det är mycket som kommer upp på bordet från skyddsombud och fackliga representanter.

– Det är konkreta och framåtsyftande synpunkter.

Joakim Martell säger att krisgruppen är inne i en analysfas. Snart ska man börja formulera åtgärder och sen blir det tillträdande vd:s sak att fatta exekutiva beslut. Samtidigt som arbetsmiljöproblem börjar hanteras i samtal, med externt stöd, så inleds ett mer formellt utredningsarbete enligt arbetsmiljölagen kring saker som lyfts fram i medarbetarenkäten.

Monica Enström hoppas nu på en vändning:

– Fokusmöten, gruppmöten med personal från olika avdelningar och en visselblåsarfunktion. Det är bra saker som diskuteras i krisgruppen.

– Det viktigaste är att alla medarbetare i alla led i organisationen har hörsamhet och behandlar varandra med respekt.

Personalinformationen på torsdag gäller både rutinfrågor och krisgruppens arbete, med tillfälle att diskutera arbetsmiljön.

– Oaktat vad som hänt i olika situationer är det viktigt att ta hänsyn till andras upplevelser. Det kommer jag att trycka på, avslutar Joakim Martell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!