PĂ„ Tiktok syns tre unga kvinnor dansa koordinerat, personen i mitten Ă€r utklĂ€dd till en ko, de andra tvĂ„ bĂ€r gröna T-shirts. Under klippet stĂ„r det skrivet: âGlöm inte att rösta för ett grönare och friare EU om en mĂ„nad! EU = SLAYâ.
Tiktokkontot tillhör Centerpartiets ungdomsförbund, Cuf, pÄ Gotland och den dansande personen till vÀnster Àr 21-Äriga ordförande Sofia Persson.
â Tiktok bestĂ„r av trender som man fĂ„r försöka twista. Genom att göra politik av nĂ„gonting som egentligen inte Ă€r politiskt skapar man igenkĂ€nning.
Cuf Gotland finns Àven pÄ Instagram. Men dÀr skiljer sig innehÄllet nÄgot, berÀttar Sofia Persson.
â Det finns poĂ€nger med olika plattformar. Gör vi en Tiktok Ă€r det snabba nyheter i syfte att vĂ€cka uppmĂ€rksamhet. Instagram Ă€r ocksĂ„ en snabb kanal men dĂ€r finns mer utrymme för information och djupare diskussion.
Ăven om ungdomsförbund och moderparti i regel Ă€r Ă„tskilda, kan de samarbeta i en valkampanj.
â Men med Tiktok till exempel har jag kĂ€nt att det Ă€r en lĂ€mpligare plats för oss Ă€n moderpartiet. Det Ă€r svĂ„rt att se den plattformen gĂ„ ihop med deras mĂ„lgrupp.
Ăr du rĂ€dd att de skulle vara boomers pĂ„ Tiktok?
â Om jag ska vara Ă€rlig Ă€r jag jĂ€tterĂ€dd för det, sĂ€ger Sofia Persson och skrattar.
Hon fortsÀtter:
â Men det Ă€r ju svĂ„rt nĂ€r man inte anvĂ€nder Tiktok. De kan frĂ„ga hur man gör, men det blir inte naturligt att anvĂ€nda en plattform dĂ€r man inte Ă€r bekvĂ€m. Det Ă€r lite som att jag skulle anvĂ€nda Facebook, jag fattar inte jargongen dĂ€r.
Men trots nÀrvaro pÄ sociala medier Àr det svÄrt att fÄ unga att intressera sig för EU-frÄgor.
â Det Ă€r vĂ€ldigt mycket frĂ„getecken kring EU. Pratar vi EU-politik pĂ„ Tiktok Ă€r det fĂ„ som tĂ€nker att âdet hĂ€r Ă€r spĂ€nnandeâ tyvĂ€rr.
Valdeltagandet i EU-val har traditionellt sett varit lÀgre Àn i val till riksdagen. 2019 röstade bara drygt hÀlften av befolkningen.
â Generellt har min generation inte sĂ„ mycket tilltro till att politiken kan Ă„stadkomma förĂ€ndringar, vilket Ă€r ett jĂ€ttestort demokratiproblem. Unga i dag tĂ€nker inte att deras röst kan göra skillnad, sĂ€ger Sofia Persson.
Ett parti som dĂ€remot valt bort Tiktok Ă€r Moderaterna Gotland. Jesper Skalberg Karlsson, riksdagsledamot och förbundsordförande för partiet pĂ„ ön, sĂ€ger att anledningen Ă€r âsĂ€kerhetsskĂ€lâ.
â För att jobba med Tiktok behöver man en telefon som har appen men inte innehĂ„ller nĂ„gon annan personlig information. En sĂ„dan telefon har vi inte köpt in.
Enligt honom kan man istÀllet locka unga att rösta i EU-valet genom att fokusera pÄ Àmnen som yngre brinner lite extra för.
â Epa-traktorer och snus har till exempel seglat upp som viktiga frĂ„gor, sĂ€ger Jesper Skalberg Karlsson.
PĂ„ nationell nivĂ„ har Moderaterna Ă€ven lanserat en âdigital valstugaâ.
â Eftersom alla inte kan besöka de fysiska valstugorna vill vi finnas dĂ€r vĂ€ljarna finns. I den digitala valstugan kommer man bland annat kunna lĂ€sa mer om vĂ„r politik och swipa bland olika politiker för att se vem man bĂ€st stĂ€mmer överens med.
Politikertinder alltsÄ?
â Ja precis. âPolitinderâ har den fĂ„tt som rubrik.
Saga Carlgren (V), EU-kandidat och oppositionsrÄd pÄ Gotland, sÀger att sociala medier Àr en av de viktigaste mötesplatserna för vÀljarna.
â Vi jobbar mycket med korta filmer som förhoppningsvis fĂ„r mĂ€nniskor att kĂ€nna att de Ă€r med i valrörelsen.
Ăven om vanliga medier, som radio och tidningar, fortfarande Ă€r viktigt för att nĂ„ vĂ€ljare har partiet pĂ„ senaste tiden âförsiktigtâ börjat jobba med Tiktok.
â Vi tĂ€nker att de yngsta inte lĂ€ngre finns pĂ„ Facebook. DĂ€rför försöker vi tĂ€nka mer rörligt med fokus pĂ„ visuella bilder.
Ăven Maya Arfvidson (MP), EU-kandidat och ordförande, sĂ€ger att hennes parti satsat mycket pĂ„ digital marknadsföring det hĂ€r valet.
â I dag kĂ€nns det som att mĂ„nga har politikerförakt och att politiken ligger lĂ„ngt frĂ„n privatpersoner. Strategin Ă€r att fĂ„ bort den stĂ€mpeln och visa att vi Ă€r precis som alla andra.
Om man inte finns pÄ sociala medier finns man nÀstan inte alls, sÀger hon.
â MĂ„nga fĂ„r frĂ€mst sina nyheter pĂ„ sociala medier. Speciellt unga, dĂ€rför Ă€r det jĂ€tteviktigt att vi visar vad vi tycker dĂ€r.
Hur ska ni locka yngre att rösta pÄ er i EU-valet?
â Det hĂ€r Ă€r ett ödesval, och det Ă€r de ungas framtid det handlar om. VĂ„r förhoppning Ă€r att mĂ€nniskor tĂ€nker pĂ„ den kommande generationen och att det i sig Ă€r tillrĂ€ckligt för att gĂ„ och rösta.