JSM Telefonfront har gjort två olika undersökningar för att testa hur bra service Region Gotland har gentemot de som kontaktar dem. De har bland annat ringt hundratals samtal och nästan lika många mejl.
I november i fjol gjordes den första undersökningen och regionen var sämre än jämförbara regionen och kommuner på sex av åtta punkter. Under maj gjordes testet om och då var Region Gotland sämre på samtliga åtta platser, alltså värre än första testet, skriver GA i dag.
Regiondirektören Jan Björinge vill att gotlänningarna ska få en mer positiv bild av Region Gotland.
Därför har han gett flera direktiv till sina tjänstemän om att förbättra upplevelsen. Bland annat har Bo Magnusson, administrativ utvecklingschef, fått i uppdrag att se över Region Gotlands växelsystem.
– Det vi vill är att medborgarna ska kunna hitta rätt så fort som möjligt, och få ett så trevligt bemötande som möjligt. Växeln är ett ansikte utåt och en första kontakt med regionen för många människor, säger Jan Björinge till Helagotland.se.
– De som bemannar kundservice är fantastiska när man väl kommer fram i vår växel...
Förutom projektet med att förbättra Region Gotlands växel pågår också arbetet med "Förenkla – Helt enkelt" som innebär att allt inom region ska bli enklare.
– Det projektet kommer att bli klart. Men det finns ständiga förbättringar att arbeta med. Allting kan alltid bli lite bättre, säger Jan Björinge.
På måndagen hade styrgruppen för projektet ett möte och de är överens kring hur regionens service ska bli bättre.
– Styrgruppen ser det på samma sätt. Vi är överens om åtgärderna för att bli snabbare, mer professionella och mer serviceinriktade.
Han säger att det här är något som kommer att vara positivt för regionen.
– Det ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Vi är till för gotlänningarna och de ska tycka att det är trevligt att ha kontakt med regionen och att man uppskattar den kontakten.