Tekniska förvaltningen förhalar medvetet lösning av trafikproblem på Palissadgatan
Tekniska förvaltningen förhalar medvetet ärendets handläggning. Utredningen som låg till grund för förvaltningens svar var behäftad med stora svagheter.Det menar bostadsrättsföreningen Valnöten, Visby.Ärendet det gäller är att Valnöten vill se ett flertal trafik-åtgärder genomförda på Palissadgatan.
I november 2002 fick brf.-styrelsen ett svar från tekniska förvaltningen angående sin önskemål om åtgärder, ett svar som man är missnöjda med.
Det svar som tekniska förvaltningen gav kan inte accepteras av de boende då utredningen som låg till grund för svaret till tekniska nämnden var behäftad med stora svagheter, menar Jörgen Westin.
Därför återkommer man nu med sina trafikkrav, först i en skrivelse till förvaltningen i mars och sedan i en "påminnelse" till nämndordförande Tommy Gardell. Krav som emanerar från att man anser att Palissadgatan blivit hårt belastad i samband med att trafiken inte kan passera genom innerstaden och ner till hamnen. Vidare anser man att hastigheten på kvällar och nätter är mycket hög. Gatan saknar också till delar trottoar vilket utgör en risk för gångtrafikanter.
<span class=MR>Fartbulor</span>
De åtgärder man vill se genomförda är antingen farthindrande bulor på Palissadgatan vid respektive garageutfart från bostadshusen inom fastigheten Valnöten 1 eller en förändring av gatans funktion från genomfartsgata till återvändsgata.
Vidare vill man att en trottoar anläggs längs gatans östra sida så att dels gående kan promenera utan risk för fordonstrafiken och dels som ett hinder för fordon att köra upp på grässlänten och parkera där.
Man vill också ha en skylt som varnar fordon som kommer Gutebacken ner mot Färjeleden om att en utfart finns samt att en trafikspegel monteras som möjliggör uppsikt för dem som kör ut från parkeringen att se om trafik kommer uppifrån Gutebacken.
I sitt beslut i ärendet hänvisade tekniska nämnden till förvaltningens skrivelse i vilken man redovisar trafikmätningar utförda hösten 1994 samt vintern 2001.
Detta torde vara de perioder som trafiken är som lägst, främst på grund av att under de perioderna är biltrafik tillåten genom Visby innerstad, menar Jörgen Westin.
<span class=MR>Flagrant parkering</span>
Problemen för de boende uppkommer dock främst sommartid med bilförbud i innerstaden och många aktiviteter i Visby hamn.
För att lämna ett trovärdigt beslutsunderlag till nämnden bör mätningarna ske då trafikintensiteten är som störst.
Förvaltningen ansåg att någon trottoar inte behövs i och med den gång- och cykelstig som löper öster om fastigheten. Dessutom att avvattningen av Palissadgatan inte är löst.
<span class=MR>Problemlösare</span>
En trottoar skulle medföra lösningen av två problem, dels att det inte bildas vattensamlingar längs kanten mot fastigheten och dels skydda människor från att bli påkörda.
Tekniska förvaltningen hänvisar till att de av oss påtalade parkeringarna på gräsytorna skulle vara boende inom fastigheten eller besökande till dessa. Vi kan notera att de mest flagranta körningarna och fordonsuppställningarna på grönytorna sker av tekniska förvaltningens personal eller av dem anlitade entreprenörer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!