I dag avslöjade Gotlands Allehanda att Gotlandsupproret spricker. Näringslivet ställer sig inte bakom upproret, och bland annat LRF som tidigare stött organisationen väljer att lämna.
Samtidigt aviserar Ted Ljungqvist, mannen som varit en av de starkast drivande krafterna, att han tar en time-out.
– När vi drog igång det här för ett år sedan sa jag till mig själv och min familj att jag skulle utvärdera efter ett år. Det har jag gjort, och jag känner att det är dags att kliva åt sidan. Jag har ett företag som jag till viss del försummat, och jag har en familj. Gotlandsupproret har tagit enormt mycket tid och kraft, säger Ted Ljungqvist.
Enligt honom hänger detta inte ihop med näringslivets utspel.
– Nej, och det vill jag understryka. Jag bestämde mig innan den här debatten blossade upp, säger han.
Det har funnits intern kritik inom Gotlandsupproret en tid. Strax före jul uttrycktes missnöje över att Ted Ljungqvist förhandlat med Rederi AB Gotland. Men det mejl som skickades förra veckan där näringslivsföreträdarna förklarade att man backar ur har andra orsaker (se artikel här).
– Man kan säga att det finns en viss förvåning inom Gotlandsupproret gällande det sätt man skrivit ihop det där mejlet, säger Ted Ljungqvist som egentligen inte vill kommentera med hänvisning till sin time-out.
– Men jag undrar vilka som hoppat av egentligen? Svenskt Näringsliv, Företagarna och Tillväxt Gotland har inte varit med i Gotlandsupproret. LRF är med, och vi har en underskrift från deras ordförande på riksplanet, säger Ted Ljungqvist.
– Men det känns fel av mig att kommentera detta nu. Jag har klivit åt sidan. Men jag kommer alldeles säkert fortsätta vara en röst i debatten på ett eller annat sätt, för jag kommer aldrig att kunna släppa färjefrågan, säger han.
I december röstades Ted Ljungqvist fram som Årets Gotlänning 2012 av Gotlands Tidningars läsare. En utmärkelse som på sätt och vis krönte det han kallar "ett fantastiskt år".
– Det har varit helt otroligt, och jag är mycket stolt över det Gotlandsupproret åstadkommit när det gäller att skapa medvetenhet om färjefrågan. Den stora demonstrationen, 108 000 namnunderskrifter, all uppmärksamhet i media.
Däremot har de konkreta resultaten uteblivit.
– Vi krävde sänkta priser, så blev det inte. Det är fortfarande 34 procent dyrare att frakta gods till och från Gotland än på fastlandet. Och vi krävde att trafiken inte skulle försämras, och ändå lades ett underlag fram som öppnar för just försämringar, konstaterar Ted Ljungqvist.
– Jag är förvånad över att alliansregeringen slagit dövörat till på det här sättet. Men samtidigt tror jag att det tryck Gotlandsupproret byggt upp måste ge resultat förr eller senare, vi får inte ge upp.
Susanne Welin-Berger är ny talesperson för Gotlandsupproret.