Redan i maj kunde den som var inne pĂ„ Uber-appen se att det fanns möjlighet att boka resor i Visby och pĂ„ Gotland. DĂ„ var det en âtillfĂ€llighetâ, enligt företagets presstjĂ€nst.
Joakim Andersen berÀttar dock att Uber tog kontakt med Limo Gotland i vÄras för att frÄga om det fanns ett intresse att ansluta sig till den kÀnda taxitjÀnsten.
â Jag Ă€r inget fan personligen och jag mer eller mindre bad dem att fara och flyga. Jag trodde inte att de skulle göra nĂ„gon seriös etablering pĂ„ ön, sĂ€ger Joakim Andersen.
Men sedan fick han höra att mindre taxibolag och friÄkare pÄ Gotland valt att ansluta sig till Uber, som vill att tjÀnsten ska finnas tillgÀnglig pÄ ön Äret runt.
â Jag fick fundera över om vi vĂ„gade stĂ„ utanför. Vi Ă€r sĂ„ oerhört smĂ„ med endast en taxibil och tvĂ„ tuk-tuks. Blir det vĂ„rt fall om vi inte ansluter? sĂ€ger Joakim Andersen.
Efter att ha funderat sÄ tog Joakim Andersen och Limo Gotland i mitten av juli beslutet att ansluta sig till Uber, och sedan i somras kan man anvÀnda sig av taxitjÀnsten pÄ Gotland.
â Vi gör det hĂ€r pĂ„ prov och det fungerar som ett komplement till vĂ„r verksamhet. Vi tar endast körningar med Uber om det finns luckor i vĂ„rt schema. Vi har inga krav frĂ„n Uber att göra si eller sĂ„ mĂ„nga körningar. Hade det funnits hade det inte varit intressant för oss. Nu kan vi sĂ€ga nej till körningar som dyker upp, sĂ€ger Joakim Andersen.
I och med att taxibranschen pÄ Gotland Àr liten, ser Joakim Andersen körningarna med Uber som en vÀlkommen extra intÀkt under lÄgsÀsongen.
â De slantarna som trillar in nu via Uber Ă€r jĂ€tteviktiga. För vi vet aldrig hur nĂ€sta mĂ„nad ser ut. Det rĂ€cker med att det kommer in en annan aktör med fem bilar, sĂ„ pĂ„verkar det marknaden drastiskt, sĂ€ger Joakim Andersen.
Han förklarar att prisskillnaden mellan en "vanlig taxi" och Uber ofta kan vara stor. Joakim Andersen sÀger ocksÄ att han tror att Uber i stort sett endast kommer gÄ att boka för resor i Visby med omnejd, dÄ det inte Àr lönsamt för förarna annars.
â Hur mycket en Uber kostar skiljer sig nĂ„got grymt. Det handlar om tillgĂ„ng och efterfrĂ„gan. Det lĂ€gsta jag sett inom Visby Ă€r 30-40 kronor för att ta sig frĂ„n punkt A till punkt B. Men ibland Ă€r priset högre Ă€n en vanlig taxi och deras taxa, sĂ€ger Joakim Andersen.
Trots att Limo Gotland med flera nu valt att ansluta sig till Uber, vill Joakim Andersen vara tydlig med att det tillsvidare endast Àr ett komplement för honom och hans taxibolag.
â Det man varit rĂ€dd för sedan dag ett och fortfarande Ă€r rĂ€dd för, Ă€r att om det hĂ€r fortsĂ€tter att vara etablerat och rentav ökar i omfattning, hur pĂ„verkar det lönsamheten för taxinĂ€ringen pĂ„ Gotland i stort? Det Ă€r mycket dĂ€rför vi trycker pĂ„ att det hĂ€r Ă€r ett komplement. Det fĂ„r inte vara Uber som sĂ€tter agendan för hur tarifferna och lönsamheten ska se ut. För dĂ„ sitter vi i helt fel bĂ„t.
Taxi Gotland har inte anslutit sig till tjÀnsten och bolagets styrelseordförande, Peter Melander, ser inte etableringen av Uber som ett problem.
â Det Ă€r inget vi kan göra Ă„t och det Ă€r fri konkurrens. Vi fĂ„r visa att vi Ă€r bĂ€st helt enkelt. Man ska vĂ€l kanske bli orolig om det blir för mĂ„nga bilar i framtiden, men just nu Ă€r det marginellt sĂ„ det Ă€r inget som oroar, sĂ€ger han.
Huruvida Taxi Gotland en dag ansluter sig fÄr framtiden utvisa.
â Ingenting Ă€r omöjligt, men vi har redan avböjt en gĂ„ng och det Ă€r inte aktuellt i dagslĂ€get, sĂ€ger Peter Melander.