Under sommaren kommer varje år ett antal taxiförare med sina bilar till Gotland. I år räknar Peter Melander med att ett 30-tal bilar har kommit till ön. Det är fler bilar än vad Taxi Gotland förfogar över och en del av förarna från fastlandet ställer till problem för åkarna på ön, enligt Peter Melander.
– De stjäl våra kunder och så lurar de kunderna, vilket gör att vi får skit. De kommer ner till torget och säger ”har du beställt”, ja svarar kunden och då frågar förarna i vilket namn. När kunden säger sitt namn säger de att ”Taxi Gotland har ringt och sagt att jag skulle hjälpa dig, de hinner inte med”. Och så kostar det fem gånger så mycket som när de åker med oss.
– Det känns för jävligt. Men det är lagligt. Jag kan inte göra någonting.
Han berättar om fall där förarna påstått att det pågått ett maratonlopp i Visby så att de måste köra en omväg och om någon som fick betala 400 kronor från färjeterminalen till Visby hamn. Taxibilarna från fastlandet har också generellt ett betydligt högre jämförpris än vad Taxi Gotland har, enligt Peter Melander. Jämförpriset ska finnas skyltat på taxins vindruta och Taxi Gotlands pris är 383 kronor. På många av bilarna från fastlandet är priset strax under 500 kronor, berättar han. Han säger också att de utifrån har högre fasta priser och skräder inte orden när han berättar vad han tycker om det.
– Lagen säger att om du har satt dig i stolen så har du accepterat priset. Det är den enda bransch där det är lagligt att vara kriminell. Affärsidén är inte att köra taxi eller att erbjuda en resa utan den enda affärsidé de har är att blåsa folk på stålar, säger han.
Det händer att kunder hör av sig till Taxi Gotland och klagar på att taxiresan blivit väldigt dyr.
– De skriver eller ringer till oss och vill ha pengar tillbaka. För det första frågar jag om de har ett kvitto, men det har de flesta inte. Då kan jag be dem titta på kontoutdraget och se vem de har betalat till. Står det inte Taxi Gotland på ditt konto så är det inte vi som kört, berättar Rosel Bandinge, växel- och kontorschef på Taxi Gotland.
Peter Melander har svårt att se hur Taxi Gotland ska kunna lösa problemet med förare som han anser tar för höga priser.
– Vi kan inte göra så mycket åt det, annat än att informera folk om det. Vi kan finnas på plats och vi visar upp våra dekaler och talar om för folk att de ska vara uppmärksamma på vilken bil de sätter sig i, så att man verkligen tänker efter och inte går på något rövarpris, säger han och fortsätter:
– Du väljer bil oavsett var i kön den står. Och titta efter prisinformationen. Vi har också en dekal på rutan som upplyser om maxpris till Visby 230 kronor och från flyget, så det är ett bra riktmärke.
Ett annat gissel för taxibranschen är svarttaxi, som körs av vanliga privatpersoner som vill tjäna pengar. Det är olagligt att köra en svarttaxi men inte olagligt att betala för den. Enligt Peter Melander finns det svarttaxi året runt, mest nattetid när folk ska hem från krogen.
– De lägger ut sina telefonnummer i olika grupper på Facebook, så man kan boka på telefon. Det är bara att ringa. Det är inte klokt, säger Peter Melander och pekar på riskerna med att sätta sig i en svarttaxi.
– Det finns ingen försäkring. Skulle det hända något så är du torsk. Och det brukar inte heller vara billigare.