Det framgÄr av en analys som Swedavia gjort för att ta fram vilka konsekvenser det skulle fÄ för bolagets ekonomi om regeringen beslutade att stÀngda Bromma flygplats i förtid. Den har skickats pÄ remiss till ett hundratal berörda myndigheter och organisationer.
Swedavia driver flera av landets flygplatser, bland annat Visby, Bromma och Arlanda. Region Gotland trycker hÄrt pÄ att Bromma flygplats blir kvar och Àr en av de orter som Swedavia syftar till nÀr man sÀger att det finns risk att flygtillgÀngligheten kan försÀmras.
âFör vissa resenĂ€rer kommer en tidigare stĂ€ngning av Bromma att uppfattas som en försĂ€mring av deras resmöjligheter till och frĂ„n Stockholm, inte minst dĂ„ mĂ„nga uppfattar att det gĂ„r snabbare att ta sig frĂ„n Bromma till Stockholm Ă€n frĂ„n Arlanda. Detta föranleder bland annat att tillgĂ€ngligheten till Arlanda med tĂ„g och övriga kollektiva fĂ€rdmedel behöver förbĂ€ttras, sĂ„vĂ€l avseende kapacitet som biljettpriserâ, skriver Swedavia.
NÀr det gÀller elektrifieringen av flyg konstaterar bolaget att Bromma skulle fungera vÀl som en plattform för den utvecklingen, men att andra flygplatser kan ta den rollen, dÄ Bromma ÀndÄ inte bedöms vara kvar efter 2038.
PÄ grund av covid-19 kommer Bromma att ha ett betydande kapacitetsöverskott under en tid vilket underlÀttar en tidigare nedlÀggning och flytt till Arlanda. PÄ kort sikt ryms Brommas trafik pÄ Arlanda men senare behövs stora investeringar.