Swebus chef föreslår tidvis saltade vägar
- Det är halt och jävligt, dåligt skottat och för lite sand! dundrar Swebus chef Åke Wassberg, som med kraftord efterlyser en bättre snöröjning.
I lördags körde en buss fast i Etelhem, varpå ersättningsbussen gled ner i diket.
I måndags körde en tredje buss ner i diket i Lokrume.
På Gotland är det Swebus som, på kommunens uppdrag, kör landsbygdens linjebussar och ofta även skolbussarna.
Åke Wassberg, bussbolagets chef på Gotland, talar med eftertryck om den rådande trafiksituationen.
- Den 16 januari började vi bygga ut tidtabellen mycket kraftigt. Vi kör 700 mil varje dag, vi bor på vägarna och nu händer det här. Det har inte hänt något med någon människa, men tre avåkningar är tre för mycket!
Halt och jävligt
Åke Wassberg säger att han naturligtvis har frågat sig själv varför incidenterna nu kommit, och det så tätt inpå varandra.
- Ja, varför? För att det är halt och jävligt och dåligt skottat och ingen sand! Då hjälper det inte att vi har dubbdäck på halva busstammen.
En utökad snöröjning och mer sand på såväl vägar som vid busshållplatserna är ett måste, menar Åke Wassberg.
- Gotlänningarna har gått med på att dra in saltet, men vi måste ha mer sand. Vi ringer nästan dagligen till kommunen och Nybergs [entreprenad, som snöröjer statliga vägar på Gotland, reds anm] och vi får böna och be.
- Bussförarna har en fruktansvärd arbetssituation, säger Åke Wassberg som förutspår att det hala väglaget snart kommer att förvärras, när snön och isen börjar töa och sedan kan frysa på igen.
Han går så långt som att rekommendera att man, åtminstone de par-tre värsta dagarna varje år, av säkerhetsskäl saltar de gotländska vägarna.
Att hålla tidtabellen vintertid är inte bara omöjligt, utan något man medvetet planerar att inte göra, säger Åke Wassberg.
- Vi startar i tid men kommer fram sent och det ska vi göra. När det är vintertrafik är det bara att gasa av och hålla avståndet. Vi kommer fram när vi kommer fram.
Kan den utökade turlistan ha gjort att era förare känner sig pressade att tänja på gränserna?
- Nej. Det här har vi pratat om med alla förare. Ingen tidtabell gäller! Att hålla avståndet och komma fram, det är målsättningen.
Ändå hörs återkommande kritik om att bussförare kör för fort, oavsett väglag. Kommentar?
- Våra bussar får gå i 90, och så finns det en spärr som gör att bussen som mest kan gå 96, sedan slår den av. Visst kan det vara någon som är ute och slirar över 90, sådant händer, men vi ska inte vara där. Vid vinterväg ska vi inte komma till 90 - inte till 80, ens!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!