Svårt vända Nestor på rätt köl

Arbetet med att bärga Bogserbåten Nestor utanför Gammelgarn har pågått hela helgen.
Ett försök att dra båten i upprätt läge gjordes på söndagsförmiddagen, men förgäves.

Gotland2004-12-13 06:00
Det är snart tre veckor sedan den 29 meter långa bogserbåten kantrade i svårt väder.
Fem man ur besättningen kunde räddas, men deras kamrat, en 23-åring från Polen, är fortfarande försvunnen. Inga dykningar gjordes i vraket dagarna närmast olyckan. Räddningstjänsten och kustbevakningen bedömde att riskerna för dykarnas säkerhet var för stora.
Thomas Wirén, delägare i Nestor AB, är en av de som sedan några dagar jobbar vid haveristen utanför Gammelgarn.
Till sin hjälp har han bland annat ett gotländskt privat dykbolag och båtbärgaren Lasse Ljung, Valleviken.
Wirén är besviken över att inte mer gjordes för att leta efter den försvunne, tiden närmast efter olyckan. Kanske fanns han fortfarande vid liv, funderar han.
??Samma dag som haveriet försökte vi få ut Lasse Ljung med dykare för att själva titta efter. Vi befarade att det fanns en luftficka ombord, berättar han.
Men endast personer med åklagarens tillstånd fick vistas på olycksplatsen.
Dit hörde inte de privata bolagen.
Nestor hade en pråm med virke på släp. Natten mot den 23 november hade besättningen ankrat några hundra meter från kusten i väntan på bättre väder. Men pråmen drog båten baklänges i den svåra blåsten. Nestor drogs omkull på sin ankarplats och hamnade på sida i det fem meter djupa vattnet.

Virkespråmen
Virkespråmen togs om hand och bogserades bort under förra veckan. Sedan några dagar ligger en ny stor pråm intill Nestor, ombord finns bland annat en kran och en grävmaskin. Två bogserbåtar ska dra haveristen i upprätt läge, är det tänkt.

Miljöskyddsfartyg
Ett stycke ut avvaktar två av kustbevakningens miljöskyddsfartyg, myndigheten har lagt ut länsar för den händelse att ytterligare olja skulle läcka ut.
Under lördagen fäste bärgarna trossar i Nestor. Luft- och dieselintagen tätades för att inget drivmedel skulle rinna ut när båten ruckas från grundet. En av de båda oljetankarna har tömts vid ett tidigare tillfälle, medan styrbord tank, den närmast botten, fortfarande rymmer knappt 15 ton diesel.
??Vi gjorde ett försök att lyfta Nestor på förmiddagen, men fick ge upp. Kranen och grävmaskinen klarade inte att hålla emot, berättar Lasse Ljung.
Nestor väger 300 ton och har sjunkit ner omkring en meter i bottendyn. Båten är delvis vattenfylld, något som knappast underlättar arbetet.
Under söndagseftermiddagen förbereddes i stället en ny strategi; luft ska blåsas in i utrymmen ombord. Detta ska göra båten lättare att räta upp. Samtidigt som luft pressades in svetsades sprickor i skrov och överbyggnad igen.
Först när Nestor dragits i läge blir det aktuellt att gå igenom alla utrymmen ombord i sökandet efter den omkomne.
När det blir vet ingen.
??Vi kör så länge vi kan, det är vädret som sätter stopp, säger Olle Sundh, dykledare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om