Lägst betyg fick tillgängligheten, det anses vara svårt att få tag på handläggare vid nämnden, samt handläggningstiderna.
Drygt 60 procent tycker att det går fort att få besked, betydligt lägre andel än nämndens egna styrtal på 80 procent.
Charlotte Criwall, chef för samhällsbyggnadsförvaltningens myndighetsavdelning, menar att samma förhållande har rått tidigare år.
- Vår tillgänglighet och service för kunder kommer att förbättras högst avsevärt genom den nya kundtjänst som vi på Region Gotland planerar på Visborg.
Annat som utmärkte sig i undersökningen, som besvarades av totalt 199 kunder, är att nämndens kunder känner sig väl bemötta vid handläggningen men mindre än 40 procent känner att de har något inflytande på utgången av sitt ärende.
Ärendena som det talas om i undersökningen kan avse rådgivningar beträffande planerade verksamheter, skydd mot störningar genom förebyggande insatser, ingripande med tvångsåtgärder vid olägenhet, kartläggning av miljöförhållande inom regionen.