Succésommar för många butiker – men inte för alla

I en tid av lågkonjunktur och ekonomisk osäkerhet väljer allt färre att äta på restaurang, i stället lagas mer mat hemma. Denna trend bekräftas när Helagotland talat med flera matbutiker på ön, som överlag sett en försäljningsökning hittills i år. För matbutikerna på Sudret ser det däremot dystrare ut.

Flera matbutiker på Gotland har sett en försäljningsökning hittills i år.

Flera matbutiker på Gotland har sett en försäljningsökning hittills i år.

Foto: Petra Älvstrand

Gotland2024-08-18 05:30

Frida Ganshed, vd för Coop Gotland, berättar att de har sett en ökning under året jämfört med motsvarande siffror för 2023. 

– Förra året tappade vi i antalet varor per korg, men i år ser vi att allt fler återgått till ett normalt köpmönster och handlar mer mat igen. Generellt har alla våra butiker sett en ökning, men allra bäst har det gått för Stora Coop och Coop i Roma, säger hon.  

undefined
Markus Wahlgren, butikschef på Stora Coop i Visby.
undefined
Frida Ganshed, vd för Coop Gotland.

På Stora Coop i Visby har man enligt butikschef Markus Wahlgren sett en försäljningsökning på mellan sju och nio procent jämfört med förra sommaren.

– I år har priserna sjunkit men vi har ändå en försäljningsökning, vilket är positivt. Det beror ju på en rejäl ökning av kunder och det känns väldigt roligt, säger han.

undefined
"Vi har haft en jättefin vår, som sedan fortsatt under sommaren. Vi som butik har sett över vad våra kunder vill ha, sett över prissättning och anordnat aktiviteter som kan ha bidragit till det", säger Emilia Niska, butikschef för Coop Roma, om deras försäljningsökning.

Hos Willys i Visby har försäljningen också ökat under våren och sommaren. Enligt butikschef Annica Stenström ser man inget specifikt köpbeteende som sticker ut, utan hos dem säljs mycket av de allra flesta produkter.

– Vi ökar tvåsiffrigt kan jag säga, så vi har haft en bra utveckling. Vi har många stamkunder, men ser också att vi har fått många nya kunder framförallt på e-handeln, säger hon.

undefined
Annica Stenström är butikschef på Willys i Visby.

Även hos flera av Ica-butikerna på ön har man märkt av en tillväxt både vad gäller försäljning och kunder.

– Vi har haft fler kunder i butiken och framförallt har vi sett en ökning av antalet stamkunder. Det har märkts på försäljningen som hittills ser bättre ut än förra året och vi har haft två av våra bästa försäljningsveckor någonsin i sommar, säger Moa Lilja, butikschef på Ica Maxi i Visby. 

undefined
Moa Lilja, butikschef på Ica Maxi i Visby.

De har däremot märkt av ett förändrat köpbeteende hos sina kunder. Flera väljer mer vardagsbetonade varor till helgen och i större utsträckning att köpa varor som är på kampanj.

– Priset är alltid en viktig faktor när man väljer vad man ska handla, men det har aldrig varit viktigare än nu. Vi har arbetat mycket mer med klipp och kampanjer för att kunna erbjuda bra priser i våra hyllor, som också är konkurrenskraftiga. Det har blivit viktigare de senaste två åren med tanke på våra samhällsförhållanden, säger Moa Lilja. 

undefined
Gotlänningarna Einar Carlsson och Jennifer Gottberg tog över Ica Högbyhallen i Hemse hösten 2023.

Jennifer Gottberg och Einar Carlsson, som tog över Ica Högbyhallen i Hemse i oktober förra året, har sett en stadig ökning sedan dess. 

– Framförallt under våren och sommaren. Det är svårt att veta exakt vad det beror på, men det kan vara en gemensam effekt av våra förändringar och ett förändrat kundbeteende. Vi har egentligen ökat på alla parametrar – bättre försäljning, fler kunder och kunderna har handlat mer, säger Einar Carlsson. 

undefined
Emma Hoffman, butikschef för Ica Hoburgshallen i Burgsvik.

En del av butikerna på ön bryter dock mot denna trend; på Sudret verkar man inte sett till någon ökning. Hos Ica Hoburgshallen i Burgsvik har det varit tvärtom, berättar butikschef Emma Hoffman. 

– Jag har hört om trenden att fler väljer att handla i matbutik och laga mer mat hemma, men för oss har den här sommaren inte varit särskilt bra så jag kan inte påstå att det har gynnat oss, säger hon.  

Vad tror du det beror på?

– Det är för dyrt att komma hit, bo här och leva här. Den här spontana turismen har minskat kraftigt vilket kan vara en anledning. Sen har vi märkt av att våra kunder inte kommer hit lika ofta som tidigare. 

Även om man inte ser någon ökning tror Emma Hoffman att det slutliga resultatet kommer att gå i linje med förra året. 

– Den generella upplevelsen är att det varit mindre folk i butiken och inte samma tryck. Vi tappade en del i början av året men nu under sommaren har det ökat lite mer, säger hon.

undefined
Hos Ica Nära Sudrets livs i Havdhem har man inte märkt av någon ökning, varken av försäljning eller kunder.

Hos Ica Nära Sudrets Livs i Havdhem har man inte heller sett till någon ökning. 

– Det har i genomsnitt varit mindre varor i korgen skulle jag säga. Det är först nu senare under sommaren som turisterna kommit hit. Men jag tror ändå att vi i slutändan kommer upp till samma siffror som i fjol, säger Carl Grönlund, butiksansvarig. 

Inte heller verkar Tempo i Katthammarsvik uppleva någon rekordsommar. När Helagotland pratar med butiksägaren Marika Gardarfve är hon märkbart påverkad då internet legat nere nästan hela veckan, vilket påverkat försäljningen. 

– Vi har inte sett någon ökning, men det ligger ungefär på samma nivå som före pandemin, just nu kan jag inte se några siffror för varken försäljning eller kunder. Den här veckan är det ju tråkigt eftersom vi behövt neka många kunder att handla, då vi inte kunnat ta emot några elektroniska köp, säger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!