Kampanjen "Gotland – Jorden runt på en ö" har varit en fullständig succé. Det visar siffror från analysföretaget Demoskop som mätt hur budskapet har tagits emot hos konsumenterna. Destination Gotland har använt sig av Clear Channels skyltar och resultatet är slående.
– Det är jätteroligt. Det är roligt för oss och för Hill. Men det är absolut roligast för Gotland. Det är ön som vi vill lyfta fram, säger Per-Erling Evensen, informations- och marknadschef på Destination Gotland.
Han var tillsammans med flera inblandade hos Clear Channel och tog emot resultatet. Även de var förvånade över siffrorna som Demoskop hade tagit fram.
– Jag blev uppringd av dem som sa att vi måste träffas eftersom de aldrig hade upplevt något liknande, säger Per-Erling Evensen och skrattar.
Hills vd Lars Andersson gläds över resultatet.
– Det är en tvåbottnad glädje. Gotland är ett enormt starkt varumärke och Destination Gotland sätter sin produkt i det gotländska sammanhanget, i stället för att prata om sin egen produkt, säger Lars Andersson.
Det var andra året som Destination Gotland genomförde kampanjen. Nu arbetar de tillsammans med byrån för att ta kampanjen vidare ännu ett steg.
– Kampanjen är dels humor och sedan mycket innehåll. Det som är roligt med är enkelheten och att bilden säger så mycket om Gotland. Det kopplat till texten får människor att tänka, säger Per-Erling Evensen.