Succé för DG:s sommarkampanj

Destination Gotland har nu tagit emot siffrorna på hur bra kampanjen "Gotland – Jorden runt på en ö" egentligen är. Och resultatet är slående.

Visby ringmur

Visby ringmur

Foto: Jnsson Rolf

Gotland2014-09-23 18:50

Kampanjen "Gotland – Jorden runt på en ö" har varit en fullständig succé. Det visar siffror från analysföretaget Demoskop som mätt hur budskapet har tagits emot hos konsumenterna. Destination Gotland har använt sig av Clear Channels skyltar och resultatet är slående.

– Det är jätteroligt. Det är roligt för oss och för Hill. Men det är absolut roligast för Gotland. Det är ön som vi vill lyfta fram, säger Per-Erling Evensen, informations- och marknadschef på Destination Gotland.

Han var tillsammans med flera inblandade hos Clear Channel och tog emot resultatet. Även de var förvånade över siffrorna som Demoskop hade tagit fram.

– Jag blev uppringd av dem som sa att vi måste träffas eftersom de aldrig hade upplevt något liknande, säger Per-Erling Evensen och skrattar.

Hills vd Lars Andersson gläds över resultatet.

– Det är en tvåbottnad glädje. Gotland är ett enormt starkt varumärke och Destination Gotland sätter sin produkt i det gotländska sammanhanget, i stället för att prata om sin egen produkt, säger Lars Andersson.

Det var andra året som Destination Gotland genomförde kampanjen. Nu arbetar de tillsammans med byrån för att ta kampanjen vidare ännu ett steg.

– Kampanjen är dels humor och sedan mycket innehåll. Det som är roligt med är enkelheten och att bilden säger så mycket om Gotland. Det kopplat till texten får människor att tänka, säger Per-Erling Evensen.

Fakta om kampanjen

Företaget Demoskop ställde flera frågor till konsumenterna om hur de tog emot kampanjen "Gotland – En resa jorden runt".

Mätningarna genomfördes under vecka 17 till 24.

66 procent av de tillfrågade var positiva till varumärket, snittet är på 29 procent.

52 procent ville ha mer information, snittet är på 20 procent.

28 procent av dem som har sett kampanjen har gått in på hemsidan, snittet på andra kampanjer är 9 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om