Strandsatta när sms:et försvann

Sms:et kom inte fram. Charlotta Möller fick inte veta att dotterns färjetur var tidigarelagd.- Att informera med sms är inte tillförlitligt, tycker Charlotta Möller.

72 000. Destination Gotland har skickat 72 000 sms till resenärer i sommar. "Det finns någon promille där det går fel. Det kan ibland ta väldigt lång tid innan sms levereras, men då ligger ansvaret hos teleoperatören", säger Per-Erling Evensen. Foto: Tobias wallström

72 000. Destination Gotland har skickat 72 000 sms till resenärer i sommar. "Det finns någon promille där det går fel. Det kan ibland ta väldigt lång tid innan sms levereras, men då ligger ansvaret hos teleoperatören", säger Per-Erling Evensen. Foto: Tobias wallström

Foto: Tobias Wallström

Gotland2009-08-18 04:00
På slaget tio i går morse kunde Charlotta Möller släppa av sin 15-åriga dotter Ellen Varvne utanför dörren till Seglande gymnasiet på Öckerö, utanför Göteborg. Det var Ellens allra första dag på den nya skolan.
- Vi hann precis, men det var inte Destination Gotlands förtjänst direkt, säger Charlotta Möller.
Ellen hade varit en vecka på Gotland tillsammans med fyra jämnåriga kompisar. När de skulle resa hem med färjan i söndags fick de beskedet att båten redan hade gått. Resenärerna skulle ha informerats med sms, men något sådant sms har Ellens mamma inte tagit emot.
Charlotta Möller har fått sms om andra färjeturer under sommaren, men när det gällde dotterns hemresa från Visby har hon inte fått några besked och därför räknade hon med att det var avgångstiden 15.45 som gällde.

Hemvändardagen
Söndagen innan skolstarten är en stor hemvändardag. Alla färjor var fullbokade. De fem tjejerna behövde verkligen komma hem till Göteborg och Ellen var särskilt angelägen, eftersom hon skulle börja på sin nya skola.
Trots att flickorna själva berättade för personalen om sms:et som inte kommit fram fick de inte förtur till nästa tur, som skulle gå ett par timmar senare. Charlotta Möller gjorde vad hon kunde på telefon från Göteborg, men utan framgång.
- De var fullständigt omöjliga. När jag till slut fick tag på ansvariga chefer som försökte rätta till det var det för sent, berättar Charlotta.
När de fem flickorna kom iväg med den sena färjan hade det bokade tåget till Göteborg gått för länge sedan.

Helst säker
Charlotta Möller är helt säker på att hon inte fått något sms om ändringen i turlistan.
- Destination Gotlands rutiner är bristfälliga. Att informera med sms är inte tillräckligt säkert, säger Charlotta Möller.
Enligt företagets efterforskningar har två sms levererats till Charlottas telefon. Marknadschefen Per-Erling Evensen tror inte att Charlotta ljuger, han vet själv att sms kan haka upp sig:
- Vi har skickat 72 000 sms till resenärer i sommar och det finns någon promille där det går fel. Det kan ibland ta väldigt lång tid innan sms levereras - men då ligger ansvaret hos teleoperatören. Vi har fått bekräftelse på att dessa sms går fram och där upphör vårt ansvar, säger Per-Erling Evensen.
Men kan man förlita sig på sms i dessa lägen?
- Efter färjekollisionen har vi haft en tuff belastning, då är sms det smartaste sättet att komma i kontakt med resenärerna.
När skadan väl var skedd så vägrade Destination Gotland flickorna att gå före i stand by-kön. Per-Erling Evensen tycker att det var ett korrekt beslut:
- Du kommer att få skriva en jättelång artikel om jag ska jag räkna upp alla skäl som anförs för att folk ska få komma med en fullbokad färja. De andra som stod i stand by-kön hade säkert också goda skäl att få åka med.
Ska man inte vara mer tillmötesgående när det handlar om minderåriga?
- Ja, men det var vi också. Vi ringde upp mamman och säkerställde att flickorna inte skulle bli skulle bli strandsatta när de kom till fastlandet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om