Släke, backtimjan tillsammans med en skvätt överjäst gotlandsdricke. Så skulle en symboliserande och representativ doft av Gotland kunna beskrivas. Men smak och doft är ytterst individuellt och vad som luktar Gotland för en person kan lukta Blekinge för någon annan.
Ldb, som är franska och en förkortning för Lait de Beauté, betyder skönhetsmjölk. Sedan några veckor tillbaka finns denna skönhetsmjölk med doft av Gotland i dagligvaruhandeln över hela riket. Alisa Tchernova, varumärkeschef för Orkla Sverige förklarar uppkomsten.
– Vi ville få våra "limited edition"- serier att bli mer attraktiva för konsumenterna. Samtidigt ville vi koppla an till det lokala på ett bättre sätt. Under pandemin blev "Hemester" populärt och då fastnade vi snabbt för Gotland.
Doftpanelen hos Ldb ställde sig frågor kring ingredienser, dofter och målgrupp. Enligt Alisa Tchernova tilltalas en bred målgrupp av Gotland vilket också är viktigt för varumärket Ldb. Doftpaletten består av jordgubbar, rosor och svartvinbär i en söt kombination.
– Doft är traditionellt väldigt viktigt för Ldb. Vi hade redan bestämt oss för ett svenskt attraktivt resmål och ville ha något som kunde kopplas till den svenska sommaren. Svartvinbär kom upp tidigt. Jordgubbar likaså. Kopplingen till Gotland blev rosorna.
Varför är den trion dofter Gotland, för er?
– Vi vill inte begränsa oss till endast den här trion doftnoter. Det är en bra harmoni dofter som vi tycker känns frisk och fräsch. Den kan kopplas till havet och stenstränderna och samtidigt till skogen.
Serien består av duschkräm, hudkräm och en deodorant. På de två förstnämnda produkterna står att läsa på produkternas baksida:
"Dröm dig bort till ett blommande Visby och milslånga stränder. Njut av en rosa doft med inslag av jordgubbar, rosor och svartvinbär."
Produktserien lanserades under våren tillsammans med en tävling tillsammans med Destination Gotland. En tävling som stavas succé.
– Man kan vinna resor till Gotland och det har faktiskt varit en av de bästa tävlingarna vi någonsin haft. Det är oerhört positivt såklart och säger ju något om Gotlands varumärke.
Det ska nämnas att orter såväl norr som söder och i väster fanns med när Ldb:s doftteam letade platser. Men Gotland blev alltså valet, något som Ldb:s produktteam verkar vara minst sagt nöjda med.
GA TESTAR
Gotlands Allehandas redaktion kunde inte motstå frestelsen att testa de nya produkterna. Nedan följer domen.
Produkt: LdB Essence of Gotland body lotion
Pris: Cirka 32,95 kronor (250 ml)
Produktbeskrivning: En mjukgörande och återfuktande kroppslotion. Dröm dig bort till ett blomstrande Visby och milslånga stränder. Njut av en rosa doft med inslag av jordgubbar, rosor och svartvinbär. För alla hudtyper.
Betyg
Doft: 2,6/5
Kommentarer från testpanelen: ”Doftar gott, men inte riktigt Gotland”, ”Fräscha sommarbär faktiskt!”, ”Lite väl skarp i doften när den hamnar på kroppen”, ”Jordgubbskola, eller möjligtvis lite te”, ”Luktar lite som högstadiet, lite fjortis”, ”Luktar gott men lite för starkt”, ”Lite för sötsliskig doft för min smak”
Design: 2,2/5
Kommentarer från testpanelen: ”Typsnittet känns modernt, lite bokomslag – chick-lit”, ”Inte så mycket som för tankarna till Gotland”, ”Bra design, bra formgivet”, ”Formspråket kanske lite spretigt”, ”Känns mer skärgård än Gotland”, ”Stenen ser ut som granit, det borde väl vara kalksten?”
Känsla: 2,7/5
Kommentarer från testpanelen: ”Bra konsistens på krämen, inte för fet och funkar på hela kroppen”, ”Känns fräsch, får en mjuk feeling”, ”Lite oljig och billig känsla”, ”Känslan på huden i kombination med doften känns bra”
Produkt: LdB Essence of Gotland shower gel
Pris: Cirka 21:95 kronor (250ml)
Produktbeskrivning: En återfuktande och löddrande duschgel. Dröm dig bort till ett blomstrande Visby och milslånga stränder. Njut av en rosa doft med inslag av jordgubbar, rosor och svartvinbär. För alla hudtyper.
Betyg
Doft: 2,8/5
Kommentarer från testpanelen: ”Jag blir sugen på jordgubbar”, ”Doftar godis och det är ju gott”, ”Doftar gott men kanske inte så som jag själv vill dofta”, ”Stark och artificiell doft – påminner om smält Big Pack-glass, eller kanske Hubba-Bubba”, ”Jordgubb är tydligt men svartvinbär och rosor känner jag inte riktigt”
Design: 2,5/5
Kommentarer från testpanelen: ”Ser man på helheten så är det lite väl spretigt”, ”Bilderna känns inte så mycket Gotland”, ”Snyggt med det genomskinliga, där har man hittat färgerna bra”, ”Visserligen en tall men i övrigt inte mycket som känns Gotland”
Känsla: 2,5/5
Kommentarer från testpanelen: ”Fräsch känsla efteråt, man känner sig ren”, ”Kunde löddrat lite bättre tycker jag”, ”Helt okej ändå, var orolig för att det skulle dofta för starkt efteråt men det blev mildare”, ”Ingen unik känsla direkt, känns som många andra produkter”
Så genomfördes testerna: Sex redaktionsmedlemmar ingick i panelen som fick testa produkterna och betygsätta utifrån kriterierna doft, design och känsla samt skriva ett antal kommentarer per produkt.
Profilernas svar
Vi frågade ett antal Gotlandsprofiler frågan "Vad doftar Gotland för dig?" Läs svaren i bildtexterna nedan.
Annika Fehling, musiker och kulturprofil
Eva Nypelius, ordförande i regionstyrelsen
Thomas Bodström, jurist
Anna Jansson, författare