68,8 procent â sĂ„ mĂ„nga av lĂ€rarna inom den gotlĂ€ndska grundskolan har lĂ€rarlegitimation och behörighet i minst ett Ă€mne under lĂ€sĂ„ret 2021/2022. Det Ă€r en ökning med 0,2 procentenheter jĂ€mfört med föregĂ„ende Ă„r och strax under rikssnittet pĂ„ 71 procent.
Men Skolverkets senaste lÀgesrapport Àr mer alarmerande Àn vad den först ger sken av. SÄ nyligen som 2015/16 var motsvarande siffra pÄ Gotland 77,3 procent. Den negativa trenden gÄr heller inte i takt med riket som helhet, dÀr lÀrarbehörigheten legat pÄ en stabil nivÄ under mÄnga Är.
â Det Ă€r illa. Man kan Ă€ven diskutera om 77 procent vore godkĂ€nt. Egentligen borde det sĂ„ klart vara nĂ€ra 100 procent, för med lĂ€gre andel lĂ€rarbehörighet riskerar vi försĂ€mrad utbildningskvalitet, sĂ€ger Linda Rung, ordförande för LĂ€rarförbundet Gotland.
Till saken hör att obehöriga lÀrare exempelvis inte fÄr sÀtta betyg.
Att den gotlĂ€ndska skolan stĂ„r inför stora utmaningar Ă€r ingen hemlighet. Enligt Skolverkets prognos mĂ„ste uppemot 90 procent av öns lĂ€rarkĂ„r ersĂ€ttas fram till 2035 â en situation som saknar motstycke ute i landet.
â Att andelen behöriga minskar pĂ„ ön hĂ€nger förmodligen ihop med att vi har stora pensionsavgĂ„ngar och ett mindre inflöde av nya lĂ€rare, sĂ€ger Linda Rung.
Uppskattningen Àr att den gotlÀndska skolan behöver rekrytera 800 nya lÀrare inom 13 Är.
Flera insatser har satts in för att nĂ„ det mĂ„let. Bland annat vill regionen underlĂ€tta för högskoleutbildade att slĂ„ in pĂ„ lĂ€rarbanan, förbĂ€ttra arbetsmiljön och införa âaspirantanstĂ€llningarâ. Reklamfilmer pĂ„ GotlandsfĂ€rjorna Ă€r ett annat rekryteringsknep.
Linda Rung tycker att mycket av det som görs Àr bra, men efterlyser ett stadigare helhetsgrepp över tid.
â Det hĂ€r Ă€r inget som man löser med smĂ„ punktinsatser. Vi behöver jobba pĂ„ bred front och under lĂ„ng tid. Och jag tycker att det kan bli lite snedvridet ibland. Ja, rekrytering Ă€r jĂ€tteviktigt, men lĂ€rarutbildningarna har inte kapacitet att examinera behöriga lĂ€rare i den takt som skulle krĂ€vas, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
â DĂ€rför Ă€r det minst lika viktigt att ta vara pĂ„ den kompetens som redan finns i verksamheterna och se till att lĂ€rare inte slutar i förtid. DĂ„ tĂ€nker jag pĂ„ saker som arbetsmiljö, villkor och löneutveckling. NĂ„gon sorts mentorfunktion, dĂ€r Ă€ldre erfarna kollegor kan stötta yngre, skulle kanske ocksĂ„ kunna leda till bĂ€ttre förutsĂ€ttningar pĂ„ skolorna.