Ända sedan 1970-talet har staten upphandlat färjetrafiken till Gotland i syfte att säkra linjesjöfarten och att förhindra privat monopol. Nästa upphandling sker om sju år, 2027.
På måndagen överlämnade Trafikverket rapporten "Förstudie färjetrafik till Gotland" till regeringskansliet, en lunta om 50 sidor där inte minst vikten av bättre konkurrens i upphandlingarna betonas.
"Bristen på konkurrens leder till ett ifrågasättande av om dagens trafik kan anses samhällsekonomiskt effektiv" skriver utredaren.
Som främsta anledning anses bland annat nuvarande operatörs försprång vara liksom det komplexa i krav- och upphandlingsprocessen.
I utvärderingen av tidigare upphandling identifieras tre affärsmodeller för att uppnå ökad konkurrens:
Ett: Sammanhållen upphandling av fartyg och drift, inklusive statlig restvärdesgaranti för fartyg.
Två: Statligt ägda fartyg, tjänstekoncession för drift.
Tre: Statligt hyrda fartyg, tjänstekoncession för drift.
I det första alternativet skulle trafiken kunna upphandlas på ett sätt som ger högre grad av kostnadskontroll och transparens. Restvärdesgarantin innebär att staten kan minska operatörens behov av kort avskrivningstid för företagen, i dag 10 år jämfört med en normal livslängd på 20-30 år.
I de två andra alternativen anskaffar staten nya eller begagnade fartyg. Ägande anses mer fördelaktigt än att hyra. Ägande och drift kan innebära olika omfattning på ansvar och risker, beroende på vilka tjänster som läggs ut på andra aktörer än staten.
Vid anskaffning av fartyg kan staten undvika den ekonomiska extrabelastning som det innebär att operatörer skriver av fartyg på 10 år (avtalslängd) som man tidigare gjort.
Oavsett affärsmodell finns åtgärder som, enligt rapporten, behöver vidtas. De två enskilt viktigaste punkterna här är ändrade krav på trafikupplägg och fartyg samt undvikande av överkompensation.
Ändrade krav på fartyg kan innebära färre, mindre eller helt enkelt billigare fartyg till följd av exempelvis mindre påkostad utformning. Resekostnaderna hålls nere genom sänkt hastighet och kort överfartssträcka men även turtäthet. En lägre servicefart innebär inte bara ett billigare fartyg utan också lägre bränsleförbrukning, vilket skulle ha stor positiv inverkan på växthusgasutsläppen.
Andra åtgärder som bedöms viktiga för ökad konkurrens inför en upphandling är delning av affären i olika avtal, reduktion av operatörens operativa risker och en tidig dialog med marknaden.