Om det ska bli någon trafik överhuvudtaget, tidigast 2016, beror på de många aktieägare som satsat i bolaget. Företaget hoppas på yttrligare en nyemission när ett avtal med en ny båt är klart.
Efter gårdagens presskonferens är en av dem som Gotlands Allehanda har pratat med skeptisk.
- Jag är inte beredd att skjuta till mer pengar i dag, nu känns det som ett riskprojekt, säger företagaren Mikael Erixon i Stenkyrka.
En av aktieägarna med flest aktieposter i Gotlandsbåten är Nils Nordenbrink. Han har också jobbat som konsult åt Gotlandsbåten. Nils Nordenbrink är övertygad om att det blir trafik 2016, men ser det inte som en vinstaffär att ha aktier i bolaget.
– Syftet med hela projektet är inte att tjäna pengar, utan att vi vill ha mycket mer besökare till ön. Jag tror aldrig att jag kommer att tjäna pengar på det, säger han.
Han håller också med Mikael Erixon om att det är ett riskfyllt projekt.
– Det är ett högriskprojekt – det har det varit hela tiden, säger Nils Nordenbrink.
Christer Christiansson och hans sambo driver Gotlands stug- och lägehetsförmedling och de köpte aktier för 300 000 kronor.
- Visst är det synd, helt klart, säger han till GA.
Han tror också att besöksnäringen påverkas negativt av det här.