Stora stålbitar skulle bytas

M/S Gotland lämnar varvet i morgon- och det var stora stålbitar som skulle bytas på fartyget.

Gotland2009-03-30 17:13

M/S  Gotland lämnar i morgon tisdag Öresundsvarvet, där båten reparerats för de skador hon fick i stormen förra veckan.
Anders Larsson är teknisk chef på Destination Gotland och berättar mer om reparationerna:
- Vi har reparerat och bytt ut  låsningar och infästningar kring bogporten, som håller fast bogportsbladet.
Anders Larsson berättar vidare att felen lokaliserats till tre positioner.
- Det tog därför lite extra tid att få ordning på båten. Det var stora stålbitar som skulle bytas, eftersom bogportsbladet fått sig en rejäl intryckning.
Vad är skillnaden på en bogport och ett bogvisir?
- Fördelen med en bogport är ju att porten trycks inåt, och fastnar ännu hårdare vid en kraftig smäll. Med ett bogvisir som Estonia hade, kan krafter som stora vågor, slå loss visiret. Det uppstår ju otroligt hårda krafter i  blåsigt väder.
 
Är bogport således en bättre konstruktion än ett visir?
- Det är säkrare, eftersom porten bara blir ännu tätare vid en kraftig smäll. Det här innebar ingen fara för passagerare, däremot uppstod ju ett lastproblem, eftersom porten inte kunde öppnas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om