Stora förändringar i Gotlandstrafiken 2003 Första Kinafärjan sätts i trafik den 3 mars
Den 3 mars 2003 sätts den första av Destination Gotlands nya Kinafärjor in i ordinarie trafik. Den kommer då att trafikera Nynäshamnslinjen.12 juni i och med sommarturlistans start sätts den andra nya färjan in på Oskarshamn.
Turlistan förbättras radikalt under lågsäsong. Detta i och med att det enligt nya turlisteförslaget från 1 januari blir två dubbelturer Visby-Nynäshamn sex dagar i veckan och avgång från Visby kl. 07 samtliga dagar året om.
Biljettpriserna blir relativt oförändrade för gotlänningar. Året om kommer en personbiljett att betinga 111 kronor för Kinafärjan och 165 för snabbfärjan.
Ja, de två nya, ännu odöpta, färjorna från Kinavarvet kommer att medföra stora förändringar i resvanorna när de sätts in i trafik.
Det var genomgående nöjda medlemmar i Trafikantrådet och från Destination Gotland som efter gårdagens möte redogjorde för nyheter och förslag i Gotlandstrafiken.
Från rederiets sida räknar man med en ytterligare ökning av resandeströmmen. Även årets passagerarsiffror blir bra. De ligger så här långt plus 60 000. (Som ett exempel på resetrycket under högsäsong kan nämnas att enbart i juli mottog man inte mindre än 192 000 telefonsamtal).
Den första nya färjan beräknas angöra Visby hamn någon gång strax efter nyår. När de sedan sätts in i trafiken försvinner i stället trotjänarna "Visby" och "Thjelvar" (medan snabbfärjan "HSC Gotland" blir kvar). Och i trafik skall de båda nya, identiska, färjorna alltså vara under första halvåret nästa år.
Den nya, stora snabbfärjan benämns SF 1500 medan dagens snabbfärja fått nya benämningen SF 700 där sf står för snabbfärja och siffran anger passagerarantalet.
<span class=MR>Avgång 07 året runt</span>
Den nya turlistan börjar gälla vid årsskiftet men fram till 3 mars körs trafiken med dagens färjor. I bastrafiken blir det således två dubbelturer sex dagar i veckan (undantag lördagar under lågsäsong då det som i dag blir en avgång) på linjen Visby-Nynäshamn. Varje dag hela året blir det också den efterfrågade morgonavgången från Visby, kl. 07.
I basturlistan återfinns heller inga natturer till Visby utan senaste ankomsttiden är från 3 mars satt till kl. 24, då med avgångstid 20.45 från Nynäs med nya färjan.
För att tillfredsställa godstrafikens krav sätts avgångstiden från Visby här till tidigast 16.30.
Grundfilosofin har varit att tillgodose både gods- och passagerartrafiken, framhåller Per-Erling Evensen, marknadschef vid Destination Gotland.
På Oskarshamnslinjen fortsätter "Thjelvar" fram till sommarturlistan då nybygge två beräknas sättas in i trafik. Året runt körs en dubbeltur per dygn på Oskarshamn.
<span class=MR>Biljettpriser</span>
Inför insättandet av de nya färjorna har det förekommit en del spekulationer om kraftiga prishöjningar mot flygnivå. Något som inte blir fallet.
För resenärer med gotlandsrabatt blir som exempel personbiljettspriset enkel 111 kronor på nya färjan och 169 på snabbfärjan året om mot dagens 105 på storfärjan och 165 på snabben.
Prisoron har visat sig obefogad, i stort sett blir det samma pris på de nya som på storfärjorna, konstaterar Hans Klintbom.
För fastlänningar blir det som i dag flera olika priskategorier beroende på avgångstider och säsong. Dessutom införs en icke ombokningsbar budgetbiljett som bokas senast 21 dagar före avresa.
Det kommer också att bli en indelning i olika salongspriser beroende på i vilken del av den nya färjan man vill åka.
Hytterna kommer också att fungera ungefär som tågkupéer, man ska kunna boka en hel hytt om man exempelvis vill sitta och arbeta, säger Sten-Crister Forsberg, vd.
Han kan också bemöta ett av de vanliga klagomålen i dagens högtrafik, sittplatsbristen.
Sammanlagt har vi fler sittplatser än vad fartyget får ta passagerare så några ståplatser blir det inte.
Dessutom kommer majoriteten av sittplatserna att nummerbokas som sker på snabbfärjan i dag.
Senast 27 september skall nu berörda som fraktföretag, turistförening etc. lämna synpunkter på liggande förslag.
Någon större kritik har dock inte hörts hittills, konstaterar länsrådet Jan Björklund. Behövs det träffas vi i Trafikantrådet igen innan förslaget går vidare till Rikstrafiken för fastställande.
Rikstrafiken anslår 230 miljoner kronor till trafiken nästa år, en ökning med sex miljoner jämfört med i år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!