Stora brister i regionens korthantering

Det finns brister i hanteringen av de kortköp som Region Gotlands anställda gör, det visar två olika granskningar. En tredjedel av de granskade kortköpen visade sig innehålla fel.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Gotland2017-02-06 09:00

I en revisionsrapport, gjord av PwC, framkommer det flera brister i korthanteringen bland regionens anställda. Bland annat visade det sig att 19 av de 30 granskade kortfakturorna har attesterats av kortinnehavaren själv, något som ska göras av den närmsta chefen. Nästan hälften av de granskade köpen saknade också kvitto. Felaktigheterna återkommer också i den interna granskning som ledningskontoret gjort. Den granskningen visar att 34 procent av de granskade kortköpen inte får godkänt när det gäller redovisning.

– Det som behöver skärpas upp är att det alltid ska bifogas kvitto, att momsen ska vara rätt hanterad och att det är närmast överordnad chef som attesterar. Det är de tre grejerna som behöver förbättras, säger Mikael Wollbo, redovisningschef på Region Gotland.

Enligt interngranskningen så saknar 16 procent av kortköpen kvitton, vilket är ett stort problem enligt Mikael Wollbo.

– Det är problematiskt när det inte finns ett kvitto. Det är inte okej, säger han.

Bristen på kvitton och också det faktum att flera av köpen saknar anteckningar om syftet gör att det i flera fall är svårt att granska om köpen är tjänsterelaterade eller privata, enligt revisionsrapporten.

– För de som gör inköpen är det nog rätt självklart vad köpet avser, men för en som granskar på lite längre håll så kan inte vi göra den bedömningen, konstaterar Mikael Wollbo.

Ytterligare en brist är att det i båda granskningarna fanns flera fall där den som gjort kortköpet själv har attesterat fakturan.

– Enligt vårt regelverk ska närmast överordnade chef attestera fakturan, men där har det också fallerat, säger han.

Revisorerna kan, i sin rapport, konstatera att Region Gotlands interna kontroll inte är tillräcklig och senast den första mars ska regionstyrelsen svara på hur problemen ska rättas till. Nu ska de drygt 250 anställda, som har kort i tjänsten, påminnas om reglerna.

– Vi måste ju åtgärda det här. Vi har återkopplat och kommer att återkoppla ytterligare till kortinnehavarna om vad som gäller, säger Mikael Wollbo som är något förvånad över att reglerna inte alltid följs.

När en regionanställd får ett betalkort i tjänsten skriver personen under ett papper där denne intygar att regelverket ska följas, vilket det alltså bara gjorts i två av tre fall.

– Vi kommer att fortsätta att ha med det här i internkontrollerna framåt för att kunna se att de informationsinsatser som vi gör får resultat. Är det så att man ser att det är någon där det finns fortsatta brister så får man i värsta fall plocka av den personen kortet, säger Mikael Wollbo.

Granskningar av korthantering

Drygt 250 regionanställda har ett betalkort som ska användas till ”mindre” inköp i tjänsten, kortet är spärrat för kontantuttag. Sammanlagt gjordes det inköp för 1,2 miljoner kronor under januari till och med oktober 2016.

Revisorerna, PwC, har granskat 30 fakturor. Granskningen visar: I 19 av 30 fall har kortinnehavaren själv attesterat fakturan, vilket ska göras av en överordnad chef. 12 av 30 inköp brister i momsredovisningen och avsaknad av kvitto.

Ledningskontoret har granskat 160 kortfakturor och funnit att 55 av dessa inte var godkända. I 26 av fallen, 16 procent, saknades kvitto. I 60 av fallen, 37 procent, framgick det inte vilket syfte köpet har. I 36 fall har ingen eller fel moms bokförts. Ledningskontorets slutsats är att ”hanteringen av inköpskort inom Region Gotlands verksamhetsområde inte fungerar tillfredsställande”.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om