Stor insats ska få igång bokningarna
Destination Gotland arbetar i dag intensivt för att komma tillrätta med de allvarliga störningarna i bokningssystemet på sin hemsida. Nu förstärks servrarna, men hur många kunder bolaget förlorat vet man inte.
Skälet var att bokningssystemet inte klarade det ökade trycket - trots att Destination Gotland förutsåg problemen redan i januari.
Färjebolaget kontaktade då den finska leverantören, men hade svårt att få besked om hur stor serverkapacitet som skulle behövas under våren när bokningarna för sommaren drar igång på allvar.
I måndags levererades fler servrar för att klara den väntade anstormningen av nätbokningar.
Men då var det redan för sent.
- Det är illa, men vi var ett par dagar efter. Leverantören hade missbedömt trycket, säger Maja Horwitz, vice vd för färjebolaget.
- Under måndagen och tisdagen hade vi telefonkö hela dagen på minst en kvart, men en del fick säkert vänta i en halvtimme. Kunderna blev frustrerade.
I dag arbetar personal både på Gotland och i Finland med att förstärka och provköra bokningsservrarna, och köerna är enligt Maja Horwitz nu under kontroll.
Men frågan är om detta kommer att räcka.
- Bokningarna ökar vecka för vecka, med kulmen efter midsommar. Jag hoppas innerligt att våra förstärkningar kommer att räcka, säger Maja Horwitz.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!