Stor insats ska få igång bokningarna

Destination Gotland arbetar i dag intensivt för att komma tillrätta med de allvarliga störningarna i bokningssystemet på sin hemsida. Nu förstärks servrarna, men hur många kunder bolaget förlorat vet man inte.

Gotland2009-05-14 10:17
Företagets telefonbokning blev nedringd i måndags och tisdags efter att kunder under helgen gång på gång kastats ut från sidan för internetbokningar.
Skälet var att bokningssystemet inte klarade det ökade trycket - trots att Destination Gotland förutsåg problemen redan i januari.
Färjebolaget kontaktade då den finska leverantören, men hade svårt att få besked om hur stor serverkapacitet som skulle behövas under våren när bokningarna för sommaren drar igång på allvar.
I måndags levererades fler servrar för att klara den väntade anstormningen av nätbokningar.
Men då var det redan för sent.
- Det är illa, men vi var ett par dagar efter. Leverantören hade missbedömt trycket, säger Maja Horwitz, vice vd för färjebolaget.
- Under måndagen och tisdagen hade vi telefonkö hela dagen på minst en kvart, men en del fick säkert vänta i en halvtimme. Kunderna blev frustrerade.
I dag arbetar personal både på Gotland och i Finland med att förstärka och provköra bokningsservrarna, och köerna är enligt Maja Horwitz nu under kontroll.
Men frågan är om detta kommer att räcka.
- Bokningarna ökar vecka för vecka, med kulmen efter midsommar. Jag hoppas innerligt att våra förstärkningar kommer att räcka, säger Maja Horwitz.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om