Stopp i sjukvårdsrådgivningen
Sjukvårdsrådgivningen i Visby drabbades av ett tekniskt fel vid midnatt, natten till lördag. Det innebar bland annat att en kvinna från Klintehamn som ville ha råd angående sitt sjuka barn inte kom fram till rådgivningen förrän efter 30 minuter.
Hon kontaktade GT och var mycket upprörd.
- Här sitter jag och är orolig över min dotter. Åker jag in till akuten gör de inget just nu. Och inte vill jag åka från Klintehamn till Visby och betala 400 kronor för ett råd som jag kan få gratis på telefonen.
Hon kom senare fram på telefonen och fick en besökstid på lasarettet under lördagsförmiddagen.
Oklart vad som gick fel
Chefen för sjukvårdsrådgivningen, Pia Nordgren, beklagar mycket det som hände, men hon vet inte exakt vari felet bestod.
- Det blev något tekniskt fel i telefonerna och så fort vi insåg att det inte fungerade kopplade vi in talsvaret igen. Det tog ungefär så lång tid som kvinnan från Klintehamn väntade på svar, en halvtimme.
Pia Nordgren säger att just det här felet aldrig tidigare uppstått. Men hon medger att telefontekniken inte alltid är stabil. Hon säger att politikernas målsättning är ett helt nytt riksbaserat telefonsystem, men inte förrän 2009.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!