Stefan har inte båda fötterna på jorden
Det bästa med Stefan Sandbergs jobb är utsikten för han befinner sig ofta på samma höjd, eller högre, som fåglarna. Han har möjligheten att se världen med lite distans.
Att vara styrman innebär i stort samma sak som att vara kapten. Minus mängden ansvar. Det är kaptenen som tar de avgörande besluten, det är han som bestämmer om sikten är tillräckligt bra för att landa.
Vi har båda pilotutbildning, men kaptenen har ofta längre erfarenhet, säger Stefan Sandberg.
<span class='mr'>Autopiloten</span>
Stefan gillar att flyga, det vill säga att sitta vid spakarna när autopiloten är bortkopplad. Det får han som styrman göra lite mer än kaptenen, eftersom kaptenen inte kan ha händerna på ratten och samtidigt fatta besluten om sikten är lite tveksam.
Så här vid havet kan dimman driva in och lägga sig väldigt lokalt. Så var det i dag när Stefan skulle landa, delar av Visby och hela flygplatsen var inbäddad. Över resten av ön sken solen från en klarblå himmel.
Vi cirklade runt ett tag utan att kunna landa, då passade vi på att bjuda passagerarna på en sightseeingtur över Gotland. Det fanns inte så mycket annat att göra, säger Stefan som verkar tycka att det var en rätt rolig dag på jobbet.
<span class='mr'>Jobba i team</span>
Vad tror ni att en flygvärdinnas främsta uppgift är? Att le och servera gott kaffe? Nej, Stefan berättar att flygvärdinnan eller stewarden i första hand ansvarar för säkerheten ombord, i andra hand kommer trivseln.
Under tjugo personer behövs egentligen ingen flygvärdinna eller steward, men det är rätt tråkigt, det är bäst att jobba i team.
När passagerarna stiger ombord brukar piloterna stå och hälsa vid ingången. Spanar de på tjejer då?
Det är klart att man tittar lite, ler Stefan, men anledningen är att man av säkerhetskäl vill ha lite kontroll på vilka det är som kliver ombord.
Under flygningarna sitter uniformen på, men Stefan tycker inte att han bemöts på olika sätt beroende på om han har arbetskläder eller går civil.
Det är nog inte samma respekt för uniformer idag, det enda jag kan märka är att jag får svara på fler frågor som inte alls är mitt bord.
En normal arbetsdag flyger Stefan Sandberg två gånger tur och retur mellan Stockholm och Visby, två "läggar" kallas det på flygspråk. På de 35 minuter som det tar till Bromma så flyger de 7-8 minuter utan autopilot.
Vi jobbar inte, vi tjänstgör, skrattar Stefan.
<span class='mr'>Loggbok</span>
Efter flygningen skrivs en driftfärdplan med prestandaberäkningar och bränsleåtgång rapporteras. Dessutom för Stefan en personlig loggbok där erfarenhet bland annat dokumenteras. Det kan nämligen snart vara dags att söka nytt jobb. Flera anställda på Skyways är varslade även om Stefan hoppas på förlängning.
Branschen är inte den bästa just nu och i många fall måste man betala utbildningen inom det nya företaget själv.
Visst skulle Stefan Sandberg tycka att det var lite kul att flyga utomlands, men det skulle innebära ännu mindre tid hemma och svårigheter att ha ett normalt familjeliv.
Jag gillar att flyga inrikes, där många på morgonturen är stammisar som flyger ofta. Det blir mer personligt, flygvärdinnan vet ofta till och med vilken frukost passageraren önskar, säger Stefan och vinkar glatt till några kollegor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!