"Statliga färjor närmast till hands"

Om två veckor går anbudstiden ut för gotlandstrafiken. Efter en misslyckad första anbudsomgång och en förlängning av anbudstiden andra gången, är det ont om tid för Rikstrafiken.

Gotland2007-01-10 06:00
- Får vi inga godtagbara anbud den här gången ligger ett statligt ägande av färjorna närmast till hands, säger Olof Lundvall vid Rikstrafiken.

När Rikstrafiken 2005 påbörjade upphandlingen av Gotlandstrafik var första stopp för anbud satt till den 31 januari 2006. När Destination Gotland beslutade att utnyttja sitt optionsår och svara för trafiken även under 2008, fick Rikstrafiken mer tid och tiden att lämna anbud förlängdes, men bara till 28 februari 2006.
Fyra rederier, förutom Gotlandsbolaget ett i Grekland, ett i Holland och ett i Danmark, visade intresse - men inga anbud lämnades.
Rikstrafiken tvingades göra om anbudsunderlaget och bjuda in till en ny upphandling.
Genom att öka flexibiliteten, bland annat genom att öka möjligheterna att flytta turer, räknade Rikstrafiken med att intresset skulle öka. Förutom en sexårig avtalsperiod fick rederierna även möjlighet att lämna anbud på en tioårig avtalsperiod.
I oktober var det nya underlaget klart. Den 21 december skulle anbuden vara inne.

Miljonbelöning
Under hösten beslutade Rikstrafiken att alla rederier som uppfyller kraven för att delta ska få en miljon kronor för ett lämnat anbud. I slutet av november bestämde man även att förlänga anbudstiden till den 25 januari.
Därmed ligger Rikstrafiken nästan ett år efter sin ursprungliga tidsplan.
- Vi har ont om tid, men jag räknar med att vi ska hinna bli klara i tid, säger Olof Lundvall.
Någon deadline för beslutet om vilket rederi som får trafiken finns inte. Alla anbudsgivare vill naturligtvis ha ett besked så fort som möjligt, och Olof Lundvall räknar med att ett besked kommer till sommaren.
Därmed får vinnande rederi knappt 1,5 år på sig att göra alla förberedelser inför trafikstarten den 1 januari 2009.

Viktiga frågor obesvarade
Två viktiga frågor hänger i luften och några svar kommer inte innan tiden att lämna anbud har gått ut.
Den första frågan gäller tvisten mellan Rikstrafiken och Destination Gotland om nuvarande avtal. Rikstrafiken hävdar, att Destination Gotland fått närmare 100 miljoner kronor för mycket genom felaktiga tolkningar av avtalet.
Sådana tvister ska enligt avtalet avgöras av en skiljenämnd. Att avgöra frågan där ska gå snabbare än en domstolsprövning, men trots det har ärendet dragit ut på tiden. Det lämnades till skiljenämnden i augusti 2005.
- Först hoppades vi på ett avgörande under förra hösten, men nu räknar vi med ett besked i slutet av januari eller under februari, säger Olof Lundvall.

Reservplan
Den andra frågan gäller utredningen om statligt ägande av färjorna. Rikstrafiken startade den förra sommaren, efter den misslyckade första anbudsomgången. Statligt ägande är en reservplan, om även andra omgången misslyckas.
- Får vi inga godtagbara anbud den här gången ligger ett statligt ägande av färjorna närmast till hands. I så fall måste utredningen bli klar så fort som möjligt, säger Olof Lundvall.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om