Staten vill betala för byte till elbil

Gotland blir pilotområde för omställning till ett förnyelsebart energisystem. Det innebär statligt stöd för projekt där gotlänningar kan vara med som byter till fordon med eldrift. Men då krävs att projektet bidrar till nytänkande som kan lära resten av svenskarna hur de kan följa efter.

Energiminister Ibrahim Baylan lovade vid sitt besök i Visby snabb hantering för att Gotland ska bli pilotområde.

Energiminister Ibrahim Baylan lovade vid sitt besök i Visby snabb hantering för att Gotland ska bli pilotområde.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2018-04-18 06:30

Förra veckan besökte energiminister Ibrahim Baylan Visby för att berätta om regeringens uppdrag till Energimyndigheten att utreda hur Gotland ska kunna bli ett pilotområde för omställning till ett förnyelsebart energisystem. Ett av de prioriterade områdena är gotlänningarnas omställning till miljöbilar.

– Transportsektorn är en av de kvarvarande utmaningarna för att klara regeringens mål för nettonollutsläpp av växthusgaser till år 2045, säger Mattias Eriksson, projektledare på Energimyndigheten.

Sedan i september i fjol har han arbetat för hur Gotland ska kunna gå före och visa vägen för hur resten av landet ska lyckas ställa om till förnyelsebar energi. Energimyndigheten ser väl på biogasbilar, men pekar särskilt ut elbilar i sin förstudie.

– De är miljövänliga alternativ, där faktiskt drivmedlet redan finns och infrastrukturen går ganska fort att bygga ut, säger Mattias Eriksson och syftar på vindkraft, solenergi och det nätverk med ett 50-tal laddstolpar för elbilar som redan i dag finns på ön.

Staten vill stå för en del av kostnaden, men det handlar inte om en generell gotlandsrabatt till de som skaffar elbil.

– För gotlänningar innebär det en möjlighet att ingå i ett projekt. Där kan vi stötta med en del, säger Mattias Eriksson.

Projektstödet skulle inte bara gälla personbilar utan även traktorer, fordon i industri och kollektivtrafik. För att bidraget ska betalas ut krävs en tydlig projektbeskrivning, där nytänkande och förmåga att inspirera omvärlden är viktiga delar.

– Det viktiga är att det har ett demonstrationsvärde och innehåller saker som vi kan lära oss av, säger Mattias Eriksson.

Förhoppningen är att utomstående aktörer, men även bilhandlare på Gotland, ska vara med och utveckla nya affärslösningar, nya former av bilpooler eller andra innovativa framtidsmodeller för att få fler elfordon på de gotländska vägarna.

– Det krävs kreativitet från aktörerna på ön, konstaterar Mattias Eriksson.

Han hoppas få regeringens formella uppdrag och en budget inom kort, och dra igång arbetet mycket snart.

– De förslag som vi har för el och transporter är det hög prioritet på och det vore väldigt roligt om vi fick möjlighet att dra igång på allvar under 2019, säger han.

Fakta

35 175 personfordon finns registrerade på Gotland.

Av de personbilar som är registrerade på Gotland kan 5,5 procent köras på alternativa bränslen, inklusive el.

Detta kan jämföras med den totala svenska bilparken där motsvarande siffra är 7,3 procent.

Laddbara elfordon utgör 0,39 procent av fordonsparken, vilket kan jämföras med 0,55 procent nationellt.

Gotland är med 76 procent bensinbilar det län som har högst andel bensinbilar i hela landet.

Källa: Energimyndigheten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om